У Психолога
Авторизація
Запам'ятати на місяць
Реєстрація Забули пароль?


Заборони - внутрішні ментальні кайданки

У Психолога » Самопізнання » Заборони - внутрішні ментальні кайданки

клетка

Напевно кожен із нас чув тезу, що всі рамки та обмеження – в нашій голові, і ми самі їх створюємо. І тут виникає питання: як саме формується ця «ментальна клітка»?

Е. Берн вважав, що «всі ми народжуємося принцами і принцесами, а потім соціум перетворює нас на жаб».
Від народження ми є автентичними, унікальними, однак поступово нам доводиться адаптуватися до вимог суспільства.

Знайдіть психолога в Україні або онлайн, ознайомтеся з цінами на послуги психологів, читайте та отримуйте безкоштовні поради психологів.

Звісно, що першим таким «протообразом» суспільного устрою є наша сім’я. І тут варто згадати, що вагому роль у розвитку будь-якої соціальної групи відіграє сукупність правил, більшість з яких складають заборони.
Якщо говорити про психологічні заборони, то Р. і М. Гулдінги створили круту класифікацію, яка демонструє основні різновиди цих «кайданків».

«Заборони» – це негативні блокуючі, пригнічуючі послання, що йдуть з Дитячого его-стану батьківських фігур; мають довербальну природу і сприймаються у формі емоцій та тілесних відчуттів, що відображаються потім на поведінці (цікавий факт, що заборони деформують тіло, адже під їхнім впливом енергія концентрується в одних частинах тіла, а в інших – її обмаль; термін з Транзакційного Аналізу).

12 різновидів заборон (Р. і М. Гулдінги):

  1. «Не Існуй» - одна із найсильніших і найдеструктивніших заборон; сприймання дитини як тягаря, загрози і обмежувача; маленька дитина, через когнітивну плутанину дій і спонукання до дій, переконує себе, що вона заслуговує на смерть (заздрість до молодшого брата через більшу увагу збоку батьків – бажання, щоб брата не було).
    Вербальні і невербальні повідомлення: «Якби не ти…», негативне чи індиферентне емоційне реагування на присутність дитини, незадоволення деяких потреб дитини, фізичні покарання, ображання та обезцінювання.
    Прояви у дорослому віці: особа відчуває себе небажаною, нелюбимою, непотрібною, суїцидальні думки, занижена самоцінність або «компромісне рішення» - «Я цілком можу жити до тих пір, поки… (багато працюю і т. д.)».
  2. «Не Будь Собою» - батьківські фігури хотіли дитину протилежної статі або порівнюють його (її) з іншими людьми. Як наслідок, дитина отримує погладжування лише тоді, коли відповідає «бажаному, ідеальному або негативному порівнюваному образу».
    Прояви у дорослому віці: несвідоме пригнічення свого «справжнього Я» для того, щоб отримувати основну одиницю уваги.
  3. «Не Будь Дитиною» - батьківські фігури займають позицію дитини, а маленька дитина має піклуватися про них; делегують дітям обов’язки дорослих, відкидають «дитячу поведінку» своїх дітей («Ти вже великий, щоб…»); цінність людини визначається лише конкретними діями; діти хочуть скоріше подорослішати, щоб впоратися із негараздами у сім’ї.
    Прояви у дорослому віці: не вміють веселитися, проявляти «дитячу спонтанність», мало енергії у Вільній Дитині.
  4. «Не Рости (Дорослішай)» - підкріплюють залежну, інфантильну поведінку дітей через те, що бачать свою цінність лише тоді, коли вони перебувають у ролі матері чи батька; батьківські фігури, які самі не стали дорослими, хочуть, щоб у них залишився «товариш по іграм»; заборона на сексуальне дорослішання через страх батьківських фігур.
    Прояви у дорослому віці: інфантильність , деструктивний симбіоз із батьківськими фігурами, відсутність психологічної сепарації.
  5. «Не Будь Близьким» - в сім’ї існує культура емоційної холодності (не обговорюють свої почуття, не обіймаються, відмовляють дитині у фізичному контакті , відсутність зорового контакту під час спілкування і т. д.), відсутності позитивних погладжувань.
    Різновид цієї заборони – «Не Довіряй»: коли хтось із батьківських фігур помирає, або розлучається, то дитина вирішує «Який сенс в близькості, якщо вони однаково не будуть поруч зі мною? Краще нікому не довіряти і не бути близьким. Це краще ніж біль відторгнення».
    Прояви у дорослому віці: уникнення психологічної, фізичної близькості, підозрілість та недовіра до людей.
  6. «Не Приналеж» - не ідентифікуй себе з будь-якою соціальною групою; дитина знаходиться в ізольованій сімейній системі, батьківські фігури є соціально замкнутими, неодноразово говорять дитині, що вона «не така, як інші», «скута і замкнута» тощо.
    Прояви у дорослому віці: відчуття, що ти є «зайвим (-ою)» у будь-якій компанії (самотність), соціальна тривожність, самоізоляція.
  7. «Не Будь Важливим» - підкріплення скромної, самопринижуючої поведінки дітей, тому вони вчаться не заявляти про себе, свої бажанн; «Я буду терпіти твою присутність, малюк, до тих пір, поки ти розумієш, що ти і твої бажання тут нічого не значать».
    Прояви у дорослому віці: бояться брати на себе якусь важливу роль, не говорять про свої бажання іншим та нічого не просять, занижена самоцінність.
  8. «Не Будь Здоровим (Не Будь Психічно Здоровим)» - бути хворим, божевільним як основний засіб привернення уваги батьківських фігур; оціночні послання «це слабенька, хвороблива дитина».
    Прояви у дорослому віці: несвідоме використання особою стратегії «недомагання», коли у стосунках з людьми, на роботі виникають якісь проблеми; загальна хворобливість людини.
  9. «Не Досягай» - батьківська фігура несвідомо відчуває ревнощі до успіхів та можливостей дитини (адже він (вона) не мали у своєму віці таких можливостей), тому дитина вирішує «пригнічувати» свій потенціал: «Такі люди, як ми, не досягнуть успіху в таких речах» або «Ти не можеш бути краще в таких речах, як я».
    Прояви у дорослому віці: особа може старанно працювати у якійсь сфері свого життя, однак у вирішальний момент стається якийсь форс-мажор і вона (він) не досягає успіху (забувся (-лась), запізнився (-лась), захворів (-ла), перенервував (-ла) тощо).
  10. «Не Думай» - обезцінювання можливості дитини самостійно мислити , адже «я знаю краще» ; спілкування між дорослими та дітьми вважається неприйнятним та нецікавим; навчаються істеричній поведінці через спостереження за якоюсь батьківською фігурою.
    Прояви у дорослому віці: людина зазвичай, під час виникнення проблем, розгублюється, сумує або «істерить» замість того, щоб думати над їхнім вирішенням.
  11. «Не Роби» - заборона дитині досліджувати світ, проявляти ініціативу, бути діяльною, робити звичні вчинки через великий страх, що він (вона) нашкодить собі: «Нічого не роби, так як все, за що б ти не взявся (взлялась), настільки небезпечно, що краще взагалі нічого не робити».
    Прояви у дорослому віці: великі труднощі під час прийняття рішень (постійно радяться із іншими), страх розпочати щось нове, зробивши «перший крок», не вірить, що може зробити щось правильно чи безпечно.
  12. «Не Почувай» - в сім’ї звикли придушувати будь-які почуття, або ж існує заборона на переживання чи вираження якоїсь однієї емоції (гнів, страх тощо).
    Різновид – «Не Відчувай Фізичних Відчуттів» (голод, біль і т. д.), або «Не Почувай, Що Ти Почуваєш – Почувай Те, Що Почуваю Я» (Я зголодніла. Що будеш їсти?).
    Прояви у дорослому віці: нечутливість, низький ЕІ, наявність рекетних емоцій; пригнічення певних переживань, що призводить до психосоматики, неврозів, депресії чи неконтрольованого гніву; порушення відчуттів.
читайте також:

5 самых горьких сожалений умирающих людей Список наиболее часто выражаемых на смертном одре сожалений. Живете ли вы сегодня так, как действительно хотите? Медсестра Бронни Уэр много лет проработала ухаживая за умирающими людьми и составила список наиболее часто высказываемых сожалений.

О пользе негативных эмоций Не игнорируйте свои негативные эмоции - они являются отличной подсказкой для вашего дальнейшего развития!

запитати психолога онлайн

«Атрибут» – це особлива форма заборони, що повідомляє дитині не ким вона має бути, а ким вона начебто вже є (дитина починає у це вірити): «Марійка – наша гарненька лялечка».

Отже, знаючи з якого матеріалу виготовлені твої кайдани, технологію їхнього створення, можна краще дослідити замковий механізм. А якщо ти хочеш не лише зрозуміти місце і особливості виробництва ланцюгів, але і скинути окови, покинувши клітку, – то пропоную свої послуги ключного майстра.

У Психолога » Самопізнання » Заборони - внутрішні ментальні кайданки
психолог

Оцінка публікації
  подобається публікація?  

Безкоштовна розсилка цікавинок!

 
психологія samopoznanie Ценность личностных границ

Границы личности служат охранным ореолом, который обеспечивает психическое здоровье. Если они не обозначены, не простроены или нарушены, то человек...

психологія samopoznanie Смартфон вместо психолога? Могут ли приложения помочь чувствовать себя лучше

Подыскивая себе психологическое приложение, пользователь должен помнить базовые вопросы, на которые надо ответить в ходе работы с любой проблемой: 1) что со мной ?; 2) можно ли это изменить ?

Усі публікації розділу Самопізнання ᐉ

 
Обговорення "Заборони - внутрішні ментальні кайданки"

поки немає коментарів...


Щоб прокоментувати, авторизируйтеся або зареєструйтеся!
qr