Жосткий контроль зі сторони старшого брата
Мені 17 років. Навчаюсь в 11 класі. Живу з мамой та старшим братом Артуром, якому 26 років. Півроку тому у мами трапився інсульт і вона більше не може працювати. Брат, який в той час проживав окремо у своїй власній квартирі, яку купив у кредит 3 роки тому, змушений був переїхати до нас, щоб бути ближче до мами та доглядати за нею. Наш батько покинув маму, коли мені було 2 роки і з нами він не спілкується взагалі. У брата дуже востребувана нині професія – енергетик, отримує хорошу зарплату, ми з мамою живемо за його рахунок, він купує їй дорогі ліки і ще плате кредит за квартиру. Маму Артур дуже любить. Але крім догляду за нею, він почав заніматись моїм вихованням. Ми з братом дуже різні за характером, хоч на вигляд дуже похожі. Брат раніше був відмінником у школі, сторонніком жосткої дисципліни,небалуваним, але трішки замкнутим. Я навпаки – вчитись не люблю, хочу стать музикантом, іграю на гітарі, планую поступать в музикальне училище, люблю гулять і общаться с друзями. Також я палю цигарки (1 пачку в день) і іногда п’ю пиво з тими же друзями. Брат у мене просто зануда. Він почав кожний вечір перевірять мої уроки, як я їх поучив. Кожен день роздає завдання, які я должен зробить поки він не вернеться з роботи (приготувать вечерю, прибрати у хаті, сходити в магазин і ну звичайно зробити уроки, які він перевірятиме). Часу погулять після школи майже не остається. Також Артур встановив мені систему мотивації, як він сам сказав: за двійку в школі я отримую заборону гуляти на 2 тижні, за трійку – на тиждень, за четвірку – нічого, за пятірку – купує мені батончик або шиколадку. Через це общеніє з друзями майже зійшло на ні. На вихідних нікуда не відпускає мене, поки не зроблю уроки на понеділок. Ще той зануда сідає зі мной на вихідних і починає підтягувати мене по урокам, по яким я погано вчусь, він зараза помне ще шкільну програму. Є ще в нього один закідон – я обов’язково маю привести кожного із своїх друзів додому і познайомити з братом, щоб він знав з ким я гуляю в разі чого. Чому брат мені не довіряє я не розумію. Один раз Артур на мене навіть руку піднімав. Після отриманої п’ятірки він мені дозволив піти погуляти на вихідних з друзями. Там ми випили пива і трішки перебрали. Я прийшов додому в злегка пьяному вигляді. Брата це розлютило, він вдарив мене кулаком по обличчю, розбивши губу, потім відпоров мене ремньом як малу дитину. І саме страшне покарання – забрав цигарки на добу, попрікнувши ще тим, що пиво і цигарки я купую за його рахунок. Правда на наступний день підійшов, вибачився за те, що побив, взяв з мене обіцянку, що я напиватись більше не буду. Але цигарки віддав тільки через добу, і мені пришлось мучатись від ломки цілий день. Артур не припиняє мені повторювати, що я кидав палити, цигарки дуже дорогі, але я нічого з собою не можу зробити. Пропонув жалуватися мамі, щоб вона вплинула на брата, щоб він менше контролював мене, але мама на його стороні, каже, щоб я слухав Артура, як вона кудись діниться, ми з братом будемо найріднішими людьми. В цілому брат у мене непоганий, в чомусь навіть дуже хороший. Як у нього гарний настрій, то може і зі мною і пообщаться по душам, і подурачитись. На новий рік подарував мені приставку PlayStation, на день народження крутий айфон останньої моделі, дякую йому за це. Я розумію як йому важко за мамою доглядати, ще працювати, нас утримувати і домашні справи робити. Я люблю свого брата, але не хочу такого тотального контролю від нього. Що можна зробить у цій ситуації щоб ізбавиться від братського контролю?

Відповіді психологів
Добрий день.
цитата:
Чому брат мені не довіряє я не розумію.
Бо ви в 17 років
цитата:
палю цигарки (1 пачку в день) і іногда п’ю пиво з тими же друзями.
Наприклад)
Крім того, що ви будучи дитиною палите, як чолов'яга шкодите здоров'ю у компанії, схожій за відсутністю інтересів), так ви іще тринькаєте бюджет.
В 17 років у вас ломка,залежність. Це недобра історія.
Ви помагаєте брату піклуватися про маму?
Загалом, я співчуваю, що з вашою мамою стався інсульт, розумію ваші переживання, щодо того, що брат "взявся за вас".
Проти лише того, щоб він вас бив.
цитата:
Що можна зробить у цій ситуації щоб ізбавиться від братського контролю?
Можливо Почати заробляти самому, як мінімум на цигарки і на цукерку для брата. Допомогати з мамою, вирішити куди далі рухатися.
Покажіть, що вам можна довіряти на ділі.
Тепла ваша історія, брату привіт.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 336277 для Віталія Юріївна Мельник
Так, я допомагаю брату піклуватись про маму. Вони ходить по дому може , але жодну роботу робить не може. Поки брат на роботі, я готую мамі їсти, даю їй ліки, стіраю її речі. Поки я в школі, сусідка приглядає за нею. Але я ще підліток, який не може сидіть у 4 стінах, мені теж треба общатись з ровесниками. Але брат забороняє йти гулять, поки він не вернеться з роботи і не перевірить мою домашку. Якщо я щось недовчив, то він не те, що не відпустить погуляти, він буде стояти надо мною аж до пізньої ночі, поки я все не вивчу. Але часто трапляється, що на наступний ранок я забуваю те, що вивчив і знову отримую погані оцінки. Брат мене вдарив по обличчю всього раз, потім вибачався, зазвичай він мене не бьє, тільки кричить і морально даве
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 336277 для Віталія Юріївна Мельник
По поводу заробляти на цигарки я згоден, а по поводу цукерки для брата, зазвичай мені Артур купував цукерки за пятірки, тепер ви мені предлагаєте заробити грошей і купувати брату цукерки, я правильно поняв?
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 336277 для Віталія Юріївна Мельник
Не підкажете як можна заробити грошей при тотальному контролі з боку брата?
Брату привіт передам, дякую, але чому моя історія тепла? У мами інсульт, брат видихнуть не дає, ще іноді бьє, що тут теплого?
цитата:
Але я ще підліток
Так как Вы являетесь подростком, то ответственность за Вас несут Ваши родные. И если мама не может это делать по состоянию здоровья, то эту роль взял на себя Ваш брат.
цитата:
Поэтому до 18-летия у Вас точно не получится уйти из-под его контроля.
А как только Вам исполнится 18 лет и Вы сможете, как минимум, не зависеть от брата материально (потому что пойдете работать), тогда уже и будете иметь возможность разговаривать с ним на равных, что и поможет Вам
цитата:
збавиться від братського контролю
Пока же Вы хотите невозможного, потому что имеете желание быть свободным, но при этом брат должен обеспечивать Ваши потребности.
А как известно, "кто платит, тот и заказывает музыку".
цитата:
В 18 лет Вы имеете право иметь самостоятельную жизнь.
И если Вас не будет устраивать контроль со стороны брата, Вы можете найти работу и уйти жить отдельно, а маме помогать, например, материально (оплачивая ее лечение и сиделку).
цитата:
тепер ви мені предлагаєте заробити грошей і купувати брату цукерки, я правильно поняв?
В контексті того, що я писала, мала на увазі купити умовну "цукерку" для брата за зароблені вами кошти, коли ви питали як ізбавиться від братківського контролю. З моєї фантазії - це про вдячність і демонстрацію того, що я дорослішаю, беру відповідальність, довіряй мені. А що для вас це значило?
цитата:
Поговоріть про це з братом.
цитата:
але чому моя історія тепла?
я так її відчула саме з того як ви її описували. Я подумала про те, як буває, що браття в такій важкій ситуації живуть разом, піклуються про маму. Один вирішує переїхати, головує, фінансує, інший жаліється на тиск і при цьому намагається в цьому розібратися. Життя продовжується.
В моєї мами був інсульт, я дещо знаюся в цьому. Можливо в тому в мене до вашої історії багато теплого співчуття.
Чи щось дає моя відповідь для вас?
Відредаговано автором 07-03-2023 13:04:35
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 336284 для Светлана Владимировна Киселевская
До 18 років ще майже цілий рік. Я просто не витримаю такого життя. І не факт, что сможу слізти повністю фінансувати всі свої потреби, я хочу учитися в коледжі після школи, а це 3 роки. Навіть якщо я переїду в общежитіє, то гроші у брата все одно доведеться просити, але в мене хотя би буде стіпендія, якщо поступлю на бюджет. А на бюджет треба вступати, тому що брат сказав, що не буде платити за контракт, тому що в нього кредит за квартиру висить.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 336285 для Віталія Юріївна Мельник
я поняв, яку цукерки ви імели в віду. я просто вас буквально поняв.
брат не дозволить йти заробляти гроші, він вважає, що я должен бути з мамою поки він на роботі, і гарно вчитися, щоб вступити куди я хочу на бюджет. А гроші заробляти поки буде він
Дуже прикро, що із вашою мамою таке сталося. Тепер понятно, чому вас моя історія затронула і ви співчуваєте мені і брату.
Чи щось дає моя відповідь для вас? - Так дає, дає розуміння, що ви теж вважаєте, що брат все робить правильно (крім того, що іногда бьє мене). Можливо мені і правда треба братись за ум і починати вчитися, кидати палити і пити алкоголь. Але це дуже важко зробити, особливо почати вчитися. Коли Артур жив окремо, у мене було більше свободи, мама мене не контролювала так сильно і не встановлювала систему мотивації, як робить брат
цитата:
ви теж вважаєте, що брат все робить правильно (крім того, що іногда бьє мене).
Я не маю права давати оцінок : правильно чи неправильно. Орієнтуюся лише на ваші слова.
Бити він точно не має права. Це насилля. Хоча тиск, обмеження теж так можна розцінювати, але знову ж таки, опиратися варто на зміст.
Моя задача була такою, щоб з вами поспілкуватися і вам стало щось видно трішки ширше, можливо інакшою стороною.
Чую, що щось ви для себе берете, все - таки.
Удачі)
цитата:
Навіть якщо я переїду в общежитіє, то гроші у брата все одно доведеться просити, але в мене хотя би буде стіпендія, якщо поступлю на бюджет.
Вы будете жить отдельно от брата и иметь свои деньги (стипендию). А это уже хоть какая-то, но свобода.
цитата:
це дуже важко зробити, особливо почати вчитися
Если Вы будете хотеть
цитата:
ізбавиться від братського контролю
тогда у Вас будет мотивация хорошо учиться, чтобы поступить на бюджет и жить отдельно от брата.
И для осуществления этой цели у Вас еще есть достаточно времени.
цитата:
Я просто не витримаю такого життя
«Если у человека есть «зачем», он может выдержать любое «как».
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 336296 для Віталія Юріївна Мельник
Я Артура давно простив, за те, що вдарив мене. Я цього мабуть заслужив, все-таки я сам розтринькав його гроші на те, щоб купити пива, і це його збісило.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 336297 для Светлана Владимировна Киселевская
Просто дуже складно себе змінити. Коли я жив сам з мамой, вона давала мені повну свободу дій, звичайно ругала за погані оцінки, але не контролювала де я ходю, з ким дружу, уроки перевіряла, але не так дотошно, як брат, може просто приймала таким яким я був. Щас все змінилося, і брат хоче перевиховати мене, нав'язати свої погляди на життя, можливо в чомусь він і прав, я розумію, що мені потрібно брати себе в руки, вчитись, але в той же час, через обмеження, які Артур, я не можу бачитися з друзями як раніше, і через це мені морально важко. Кожну прогулку я должен заробить гарною оцінкою. В моїх друзів немає таких обмежень.
цитата:
Просто дуже складно себе змінити.
Когда человек не может изменить ситуацию, то он меняет свое отношение к ней.
Если Вы будете сильно хотеть
цитата:
ізбавиться від братського контролю
то будете видеть свою цель (колледж, стипендия, общежитие) и не будете видеть преград на ее пути.
А раз у Вас начинают появляться сложности -
цитата:
дуже складно себе змінити
цитата:
не можу бачитися з друзями як раніше, і через це мені морально важко
цитата:
це дуже важко зробити, особливо почати вчитися
то это может говорить об отсутствии мотивации.
И тогда возникает вопрос, а чего Вы хотите на самом деле?
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 336332 для Светлана Владимировна Киселевская
Я хочу і в коледж поступити, і гуляти також хочу зараз. Я не можу цілими днями тільки вчитися, виконувати хатні справи та інші забаганки Артуру. Я просто дурію від такого образу життя...
цитата:
Я просто дурію від такого образу життя...
Если Вы хотите изменить своего брата, Вам придется вести себя с ним по-другому.
И для этого Вам нужно будет прорабатывать стратегию и тактику своего поведения в индивидуальной психотерапии.
Узнайте у брата, готов ли он оплачивать Вашу работу с психологом?
Если он согласится, тогда на происходящее Вы сможете повлиять (через 2 или 3 месяца).
Но в случае отказа, у Вас не остается никаких других вариантов, кроме того как ждать и пытаться не конфликтовать с братом.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 336401 для Светлана Владимировна Киселевская
Я скористався вашим совєтом і поздвонив Артуру, і спитав, чи може заплатити за психолога. Він сказав, що лишніх грошей на у нього нема. Але він готов оплатить психолога за ті, які я тратю на цигарки. То їсть, якщо я кину палити, то гроші на психолога появляться. Я і сам цього хочу, мені стидно що брат витрачає тільки на мої цигарки майже 3000 грн. в місяць. Це буде дуже важко, дуже складно, прийдеться мучитися від ломки, але вже виріщив , що готовий на все, щоб досяггнути своєї целі (поступить в коледж на бюджет, інакше брат віддасть в пту, а я туди не хочу). Я просто хочу, щоб і мама, і брат мене поважали
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 336407 для Светлана Владимировна Киселевская
Дякую Вам, що підказали що треба робити!