Як позбутися постійного почуття провини?
Я постійно відчуваю провину за все, навіть за що не маю нести відповідальність. Коли хтось з моїх друзів в поганому настрої - я думаю, що винна в цьому я. В моїх батьків скрутно з грішми - я теж відчуваю, що це через мене.
Абсолютно скрізь я найду причину себе винити
Питання від: ; Вік: 15

психолог онлайн
Почуття провини не зявляється на порожньому місці, бо воно соціально сконструйоване. Тобто, виховано в нас суспільством.
Корені цього почуття, зазвичай, йдуть з родини. Коли дитина ще маленька, її психіку оберігають певні захисні механізми, які потім можуть перекочовувати в доросле життя і впливати на його якість. Одним з таких механізмів може бути інтроекція. Протилежність проекції ("навішування" на когось чи щось своїх почуттів або рис характеру в поведінки), інтроекція полягає в тому, що людина присвоює собі чужі риси характеру, емоції або відповідальність, щоб відчувати, що світ хоч якось їй підконтрольний.
Адже якщо я в усьому сам винен - то я можу повпливати на ситуацію, вона не така вже і погана, все в моїх руках. Принаймні, так це може працювати у дорослих.
А діти до підліткового віку в принципі можуть вважати себе причиною негараздів в родині, наприклад, поганого настрою своїх батьків, їх сімейних криз, розлучень, тощо. Тому що від емоційного благополуччя батьків напряму залежить виживання дитини, і вона підсвідомо намагається підлаштуватися, вгодити рідним, навіть якщо це означатиме самозвинувачення.
В подальшому така стратегія адаптуватися, звинувачуючи себе, шкодить людині проблемами з самооцінкою і розумінням меж своєї відповідальності. Раджу попросити батьків записати Вас до психотерапевта або самостійно звернутися до психолога у Вашому навчальному закладі.
психолог онлайн
Таке буває. Мабуть, Ви дуже співчутливі. А як би Ви хотіли змінитись?
психолог онлайн
Добрый день!
цитата:
Як позбутися постійного почуття провини?
Для этого вам будет нужна индивидуальная работа с психологом.
Потому что самостоятельно избавиться от чувства вины невозможно.