Чому звичайне непорозуміння щоразу переростає у сварку за одним і тим самим сценарієм?
Доброго дня!
Хотіла б попросити поради психологів або людей, які стикалися зі схожою ситуацією.
З чоловіком у нас загалом хороші, теплі й довірливі стосунки. Ми любимо одне одного, можемо підтримати, домовитися з багатьох питань. Але є одна проблема, яка повторюється майже за одним і тим самим сценарієм.
Дуже часто якась зовсім незначна побутова суперечка переростає у велику сварку.
Зазвичай усе починається так. Я можу сказати щось трохи різкіше, зробити якусь міміку, відповісти коротко або сказати, що зараз не хочу обговорювати це питання. Для мене це абсолютно звичайні реакції, без бажання образити чи принизити.
Чоловік сприймає такі моменти дуже болісно. Якщо він відчуває, що його зачепили або порушили його кордони, він майже завжди одразу про це говорить. Зазвичай це звучить приблизно так:
“Мені не сподобалося, як ти зараз це сказала (або подивилася на мене), тому що… Мені було неприємно…”
Після цього він детально пояснює, як він це зрозумів, який сенс почув у моїх словах, що при цьому відчував. Інколи додає, як, на його думку, краще було б сказати або зробити.
Я розумію, що він говорить про свої почуття, але я часто сприймаю це як звинувачення або критику. Особливо тоді, коли щиро не вважаю, що зробила щось образливе. У мене виникає відчуття, що мене сварять за абсолютно нормальну поведінку.
Через це я починаю захищатися, пояснювати, що нічого поганого не хотіла і, на мою думку, нічого образливого не зробила.
Він, у свою чергу, сприймає це як заперечення його почуттів. Каже, що я не визнаю його емоції, не чую його і ніби роблю з нього людину, яка “образилася через дурницю”.
Після цього він починає ще детальніше пояснювати свою позицію. Мені стає дедалі важче це слухати, бо я вже відчуваю сильний тиск і звинувачення. Часто я не витримую і перебиваю його — іноді тому, що хочу уточнити якийсь момент, іноді тому, що мені вже просто боляче це слухати.
Але перебивання для нього — один із найсильніших тригерів. Йому дуже важливо бути вислуханим до кінця. Коли я перебиваю, він може почати говорити голосніше, переходити на крик, іноді використовувати лайку.
Для мене ж крик і лайка — теж дуже сильний тригер. У цей момент мені вже хочеться або захищатися, або просто припинити розмову.
Я навіть пробувала сказати: “Я зараз не можу це обговорювати, давай повернемося пізніше”. Але для нього це теж виглядає як відмова його вислухати, і це лише погіршує ситуацію.
У результаті майже кожна сварка проходить за однаковим сценарієм:
* він відчуває, що я його зачепила;
* говорить про це;
* я відчуваю звинувачення і починаю захищатися;
* він відчуває, що його не чують;
* пояснює ще більше;
* я перебиваю;
* він переходить на крик;
* мене ранить крик, і конфлікт стає ще сильнішим.
Я розумію, що проблема, ймовірно, не в конкретних словах, а в нашому способі реагувати одне на одного. Мені здається, що ми обоє потрапили в замкнене коло.
Хотілося б зрозуміти:
1. Що ви бачите в цій ситуації з психологічної точки зору?
2. Чи схоже це на типову взаємодію двох різних стилів реагування?
3. Як можна розірвати цей цикл, якщо кожен із нас у момент конфлікту щиро відчуває, що захищається?
4. Як мені навчитися визнавати його почуття, не відчуваючи, що мене звинувачують?
5. І як йому говорити про свої переживання так, щоб я не сприймала це як критику чи повчання?
Буду дуже вдячна за професійний погляд або досвід людей, яким вдалося вийти зі схожого сценарію.

Ответы психологов
Постійні сварки у шлюбі – це найчастіший запит, з яким приходять сімейні пари на консультації до психолога. Але тією чи іншою мірою сварки зустрічаються в будь-якій парі, не буває людей, здатних поступатися у всьому і завжди. Сварки стають темою для обговорення з психологом, коли їх стає дуже багато і вони набувають зайвої інтенсивності.
Причини можуть бути різні, це потрібно з'ясовувати в процесі консультації.
Але можу припустити, що у Вас була психологічна травма, що сформувало глибоку невпевненість у собі, і тому Вас зачіпають слова партнера. При цьому він начебто і не намагається Вас образити, це як би випадково виходить.
Проблема стосунків з Вашим чоловіком – це проблема, яка зараз дуже популярна – стосунки з нарцисичним партнером. Це теж глибоко травмовані у дитинстві люди. І вони просто не вміють поводитися по-іншому, вони можуть змінитися в психотерапії, якщо захочуть. Найчастіше вони цього не хочуть, адже їм складно визнати, що з ними щось не так.
Але зверніть увагу, чоловік відкрито озвучує те, що йому не подобається, тож варто прислухатися. Не треба боятися йти на компроміси. Важливо навчитися поступатись, а не гнути свою лінію з метою поставити на місце партнера.
Бути чи ні у стосунках із травматиком – Ваш вибір. Але що глибша травма в нього, то болючіше буде Вам. Можна запропонувати йому разом з Вами сходити до психолога.
З листа я зрозуміла, що ви обоє цінуєте стосунки, просто дуже важко змінити себе повністю.