Як перестати бути занадто правильним?
Мені 30 років. Я занадто правильна людина. Не п'ю, не палю, не матюкаюсь, з дівчатами не гуляю, сексом не займаюсь, завжди гарно навчався, чемно поводився. Закінчив ую.ніверситет, аспірантуру, захистив дисертацію. Таким мене виховували з дитинства. І останнім часом мені це заважає жити. З 20 років почав страждати на ОКР, звертався до психолога, але він не допоміг. Потім після вступу до аспірантури ОКР у мене ніби рукою зняло на декілька років, а потім після захисту дисертації почало поступово повертатись у більш спотворливій формі, ніж було до того. Я став боятися чисел 6,13, 26, 47, 58 і т.д. Матюки раптово стали моїми нав'язливими думками, коли хтось матюкався, мене розривало зсередини, а в голові з'являлися образи різних ікон, які починали погрожувати, що Бог мене покарає за те, що думаю матюки. Тому у мене були постійні конфлікти з рідними. Я їх просив, не матюкайтесь, Ви сказали матюк, я його почув і,відповідно, подумав, а потім мені гріх від Бога за те, що згрішив подумки. Якщо я подумав якийсь матюк, то почав говорити собі Господи, помилуй по 400-500 разів, поки не скажу це з правильними думками у голові. Ось такі у мене були релігійні нав'язливості, хоча я людина то віруюча, але не дуже релігійна. Я не витримав і звернувся до психіатра. Він призначив антидепресанти із групи СІЗЗС, я їх п'ю вже 8-й місяць, мені стало легше, легше стала даватися КПТ. Психіатр прийшов до висновку, що причиною ОКР є моя правильність, але як її подолати - досі порад не дав. Я досі залишаюсь правильним. З дівчатами ніколи не зустрічався, бо у мені у школі здавалося, що якщо я найкращий учень у класі, перемагаю на олімпіадах, то я не маю права зустрічатись з дівчатами, так роблять лише двієчники. А тепер в 30 років я навіть і уявлення не маю, як з ними спілкуватися. В школі не ходив у шкільну їдальню, бо мені здавалось, що найкращі учні мають терпіти голод, а сходити поїсти - це прояв слабкості, і так роблять лише двієчники. Влітку на канікулах я не ходив гуляти, не знав чим зайнятися, перечитував багато книжок по 100 разів, бо мені здавалося, що найкращі учні не мають права відпочивати.
Питання від: ; Вік: 30
Доповнення від автора
А буквально нещодавно мені почали лізти в голову такі страшні філософські міркування, до прикладу: Якщо людина навчалась у школі погано, то з якою совістю вона взагалі живе на цьому світі? Чи маю я моральне право знайомитися з дівчатами, якщо я захистив дисертацію? То мені здається, що якщо я почну зустрічатися з дівчатами, то люди будуть мене за це соромити, на кшталт, все життя гарно навчався, тепер дозволяє собі зустрічатися з дівчиною і займатися з нею сексом, який сором. Мене постійно зараз мучає сексуальний потяг, сняться еротичні сни, мені здавалося, що це тільки відбувається у підлітковому віці, а щоб у 30 років таке можливо, я не думав. Я постійно слідкую за мовою своїх родичів, якщо якесь слово неправильно сказане, я роблю зауваження, і тут виникають постійні конфлікти. Коли кажуть якесь ласкаво-зменшувальне слово, то мене рве на частини, я вважаю, що українська мова має бути наближена до англійської, де таких слів немає. Я розумію, що мені важко жити з такою правильністю, але нічого змінити у собі не можу. Я все життя гарно навчався, старався отримувати гарні оцінки, думав, що якщо я буду найкращим учнем, у мене буде багато друзів, всі будуть зі мною дружити, від дівчат відбою не буде. Але попри мої гарні оцінки зі мною ні хлопці не хочуть товаришувати, ні дівчата зустрічатися. Чим більше у мене ставало гарних оцінок, тим менше у мене ставало спілкування з оточуючими. Підкажіть, будь-ласка, як перестати бути правильним, знайти друзів і дівчину. В чому секрет щастя? Дякую

психолог онлайн
Доброго вечора!
По-перше, з приводу ОКР. Ви були на прийомі у лікаря-психіатра? Так, Ваша симптоматика дуже схожа на ОКР, але для діагностики обов'язково треба до психіатра та до психотерапевта. Психіатр поставить діагноз та, за потреби, випише медикаменти для зняття гострого стану тривожності. А психотерапія є обов'язковою для опрацювання нав'язливих думок та обмежуючих установок, які Вам нав'язали в дитинстві. З симптоматикою ОКР зазвичай працюють КПТ-терапевти. А з установками з дитинства може працювати будь-який кваліфікований психолог, не залежно він напрямку терапії.
До речі, чому, на Вашу думку, минулий психолог не допоміг? І на яку допомогу від психологів розраховуєте зараз?
Коли певні установки (думки про себе і навколишній світ) заважають повноцінно жити, перш за все треба ідентифікувати, хто Вам їх нав'язав і в якому віці? Які у Вас відносини з тією людиною або людьми, що Вас виховували, і чи є їхня думка для Вас авторитетною. зараз? Що страшного може статися, якщо порушите свої умовні "обітниці" і почнете зустрічатися з дівчиною чи зробите щось не "на відмінно"?
Я не раджу Вам почати робити щось протилежне своєму стилеві життя, на кшталт пити, палити чи піти в розгул. Все-таки, помірність - це здорова поведінка. Але обмеження себе в усьому може говорити про те, що Вам важко приймати свої темні сторони особистості, а також важко приймати, що не завжди кількість докладених зусіль дорівнює щасливе життя. Природа щастя й досі до кінця не досліджена, і нема чіткої кореляції між тим, наскільки людина досконала і наскільки вона щаслива. Відомо тільки, що надмірний перфекціонізм може сильно зашкодити.
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 375023 для Марія Радченко
Так, я був на прийомі у лікаря-психіатра і одночасно психотерапевта. У цього лікаря відвідував і КПТ. Але тут такий нюанс, що КПТ тобі спочатку допомогає, потім ОКР повертається у зовсім іншій формі. Я хочу позбутися своєї надмірної правильності, бути трішки неправильним, але щоб в той же я не переставав себе любити і самооцінка трималася на високому рівні. Мені нещодавно почала приходити надцінні ідеї, наприклад, думки, що всіх двієчників, трієчників і хорошистів потрібно розстрілювати, і що саме цікаво, вони були настільки приємними, але потім вони проходили і здоровий глузд повертався.
До речі, чому, на Вашу думку, минулий психолог не допоміг? Тому що даний психолог навіть не знав, що буває КПТ при ОКР, займався зі мною колупанням у моєму дитинстві і арт-терапією. Зараз я розумію, що мені треба розширити рамки мого мислення. Мені просто постійно уявляється у голові, як я ходжу гуляти з дівчиною, підходять до мені якісь знайомі і починають казати: "Як тобі не соромно, ти ж відмінник і т.п". У мене відчуття ніби те, що я найкращий учень знають усі навколо, і я не маю право на людях вести себе якось не так
психолог онлайн
Зрозуміла Вас.
Коли Вас відвідувала думка про розстріл, Ви усвідомлювали, що це надцінна ідея, чи в той момент Ви вірили, що так правильно?
Стосовно КПТ, то вона і створена, щоб боротися саме з симптомами невротичних розладів. Але якщо у Вас є глибші причини для тривоги, то окрім КПТ з психіатром потрібно буде ще перебудовувати своє мислення і свій спосіб життя на такі, що не примушують Вас бути досконалим. Якщо психіатр радив Вам вести щоденник емоцій (це теж техніка КПТ), Ви можете самостійно продовжувати (або починати) це робити. Записувати свої нав'язливі думки, а також емоції, що їх супроводжують. Це допомагає частково знизити градус напруги від думок, а також пізніше поглянути на них тверезим поглядом. І знадобиться, коли будете відзвітовувати лікарю про свій стан.
Стосовно арт-терапії при ОКР, я достейменно не знаю, як вона працює при цьому розладі. Зазвичай психологи радять сублімувати в мистецтво ті емоції, які неможливо описати словами. Арт-терапію часто рекомендують як інструмент роботи з дітьми та з людьми, що страждають на алекситимію (неможливість озвучити вголос свої емоції). Але не всім людям вона може допомогти, і це теж нормально.
Стосовно колупання в дитинстві, то важливо щоб інсайти з дитинства мали для Вас особисто якусь практичну користь. Тобто не просто говорити про своє дитинство і минулі травми (якщо такі були), а опрацьовувати та переосмислювати свій досвід. Бо на минуле Ви повпливати ніяк не зможете, а на його наслідки (тобто, нинішнє життя) вже так.
Ну, і щодо думки, що Вас будуть соромити за відносини з дівчиною. Хто саме казав Вам, що бути відмінником і зустрічатися з дівчатами - соромно? В чому "неправильність" романтичних відносин для Вас? І які саме практичні складнощі у спілкуванні з протилежною статтю Ви маєте? Що найважче в цьому процесі, і як Ви собі пробували допомогти з цим?
Доповнення від автора
Так, я розумів, що це надцінна ідея, але вона мені настільки подобалась, що хотілось в неї повірити
Хто саме казав Вам, що бути відмінником і зустрічатися з дівчатами - соромно? В чому "неправильність" романтичних відносин для Вас? І які саме практичні складнощі у спілкуванні з протилежною статтю Ви маєте? Що найважче в цьому процесі, і як Ви собі пробували допомогти з цим?
Ніхто не сказав, я сам собі це вигадав, в це повірив і тепер не можу від цього відступити. Можливо я таке собі придумав від того, що у школі з дівчатами зустрічалися лише двієчники. "Неправильність" романтичних відносин в тому, що людина починає впадати в емоції, перестає тверезо мислити головою у процесі закоханості і це не допустимо для відмінника. Він зіпсує собі цим репутацію. Складність спілкування з жіночою статтю у мене полягає у тому, що я не наважуюсь навіть почати це якось робити, тому що відчуваю себе якимось неідеальним, а дівчині потрібен ідеальний хлопець без недоліків. Плюс у мене є певні вимоги для дівчини: щоб не пила, не палила, не матюкалась, мала вищу освіту і диплом з відзнакою, у школі також була відмінницею, не мала досвіду спілкування з відморозками, була незайманою, була моєю одноліткою. Часто у мене було таке на роботі, що я починаю з дівчиною спілкуватися, наче гарна, наче розумна, наче не матюкається, а потім як дістає цигарку і все, бажання спілкуватись з нею зникає, мені не потрібні діти, які успадкують гени паліїв
психолог онлайн
цитата:
Це добре, що у Вас є критика до свого стану. При неврозах вона зазвичай збережена.
цитата:
"Неправильність" романтичних відносин в тому, що людина починає впадати в емоції, перестає тверезо мислити головою у процесі закоханості і це не допустимо для відмінника.
Владати в емоції та переставати тверезо мислити - це ознака не дурної людини, а людини в цілому. Тобто, будь-хто в певні моменти свого життя піддавався емоціям. Виходить, наразі Ви не дозволяєте собі бути людиною. Якщо Ви дозволите собі припускатись помилок і не будете себе за них картати, це буде фактично дозівл собі бути людиною, яка розвивається і не стоїть на місці.
Зі статусом відмінника проблема в тому, що через страх його втратити можна відчути страх пробувати щось нове, бо воно раптом не вийде з першого разу. Але якщо не спробувати щось нове заради досконалої репутації, у Вас не буде досвіду, на якому можна вчитися. Так сама як з вивченням іноземної мови: Вам потрібно більше практикуватися, для того щоб був розвиток.
цитата:
Плюс у мене є певні вимоги для дівчини: щоб не пила, не палила, не матюкалась, мала вищу освіту і диплом з відзнакою, у школі також була відмінницею, не мала досвіду спілкування з відморозками, була незайманою, була моєю одноліткою.
Якщо всі ці вимоги до потенційної дівчини проаналізувати, то які з них для Вас принципові, а про які Ви розумієте, що ця вимога завищена? Що, якби Ви критично оцінили кожен цей критерій, і виділити, наскільки вимога а) важлива для Вас і б) реалістична.
На прикладі куріння можна сказати:
Ця вимога важлива для мене, бо я сам не курець, не люблю сигаретний запах з рота, це шкідливо для здоров'я/не естетично, тощо.
Але я надаю цьому пункту надважливість та маю когнітивне викривлення, бо: не існує конкретного гену курця, бо на формування залежності від нікотину впливає надто багато факторів, а також причини звички до паління можуть бути різноманітними, включаючи хронічний стрес. Не обов'язково палій - морально ненадійна людина.
І з цього вже вирішувати, залишати собі таку вимогу, позбуватися її, чи знаходити для себе певні компроміси зі своїм перфекціонізмом. Наприклад, спілкуватися з людиною в той час, коли вона не палить.
психолог онлайн
Добрий вечір.
На моїй практиці, правда, багато хороших хлопців і дівчат,ніби затиснуті в рамках своєї хорошості. І це дуже погано впливає на їхній прояв, спонтанність, задоволення власних потреб.
Те, що ви працюєте з психіатром і кпт терапевтом - ви великий молодець, якщо ви відчуваєте, що вам варто спробувати інший підхід - пробуйте.
Можу рекомендувати гештальт- терапію.
психолог онлайн
Интересно, почему не заниматься сексом и не гулять с девушками это признаки слишком правильного человека?
Вы пишите, что психолог начал колупаться в вашем детстве. Он правильно делал. Вас явно воспитывали в каком-то морализаторстве, где родители наверняка считали себя "высокодуховными и правильными" и свысока смотрели на обычных, живых людей, которые могут и матюкнуться, и учиться могут не на одни пятерки, а еще они могут заниматься сексом и строить отношения.
Эти все установки вам сейчас мешают полноценно жить. Вы описываете девушку, которую хотите рядом видеть, по сути, как вы сами - с ОКР и со всех сторон зажатую установками и ограничениями.
Я бы все же рекомендовала начинать разбирать ваши установки и избавляться от старых, создавая свои новые. А для этого нужно разбирать ваше детство, психологически сепарироваться от родителей и начинать жить своими убеждениями, ценностями и взглядами. Это не быстрый процесс на пару месяцев, но он точно позволит жить свободнее и счастливее.
Відредаговано автором 08-12-2024 11:47:13
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 375053 для Валентина Михайловна
Не знаю, я сам це вигадав і тепер в це вірю. І нічого змінити не можу.
Он правильно делал. Вас явно воспитывали в каком-то морализаторстве, где родители наверняка считали себя "высокодуховными и правильными" и свысока смотрели на обычных, живых людей, которые могут и матюкнуться, и учиться могут не на одни пятерки, а еще они могут заниматься сексом и строить отношения.
Нет, как раз мои родители могли спокойно материться, но меня в детстве научили, что так нехорошо, и даже когда я вырос, я не могу переуступить через это правило. Я иногда позволял себе материться в подростковом возрасте в присутствии друзей, но затем, когда поступил в универ, а затем в аспирантуру, то полностью запретил себе это делать, потому что высокообразованные люди не должны материться
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 375032 для Марія Радченко
Якщо всі ці вимоги до потенційної дівчини проаналізувати, то які з них для Вас принципові, а про які Ви розумієте, що ця вимога завищена?
Для мене абсолютно всі вимоги принципові. Я не зможу зустрічатися з дівчиною, яка не відповідає моїм критеріям
Доповнення від автора
Є ще у мене така проблема. Я не розумію жартів. Коли жартують - я все сприймаю серйозно і не можу розрізнити де жарт, а де ні
Доповнення від автора
Чи реально у 30 років почати інтимне життя, якщо його не було до цього? Чи все скінчено?
Тепер я зрозумів, що у мене немає спогадів юності. Всі гуляли, розважались, веселились, а я лише вчився. Я ніколи не відчую підліткової закоханості, підліткового авантюризму. Відчуття ніби я дарма прожив своє життя. У 30 років все вищеописане неможливе, я це розумію. У мене відчуття, що ніхто в мене не закохається ніколи, ніхто товаришувати зі мною не буде. Навіть якщо у мене якимось дивом з'являться діти, і вони будуть питати, як я розважався коли був підлітком, мені нічого буде відповісти, тому що я не розважався, а тільки навчався. І навіть соромно буде про таке розповідати
психолог онлайн
Ваша проблема полягає в надмірному прагненні до "правильності", яке стало основою вашого життя. Це створює постійну внутрішню напругу і страх перед помилками, які ви сприймаєте як ознаки слабкості чи недосконалості. ОКР і релігійні нав’язливі думки стали результатом цього високого рівня вимог до себе. Ви боїтеся порушити певні норми й втрачаєте здатність бути просто людиною з усіма її природними потребами та слабкостями.
Зміна цього підходу потребує часу. Перше, що можна зробити — це навчитися дозволяти собі бути неідеальним, приймати помилки як частину свого розвитку, а не як причину для самокритики. Розуміння, що помилки — це не гріх, а можливість для зростання, допоможе вам зменшити відчуття провини та страху.
Найкраще працювати над зміною переконань разом з терапевтом, який допоможе розвинути здорове ставлення до себе. Це включає в себе прийняття власних слабкостей і дозволення собі жити без постійного контролю. З часом ви зможете позбутися надмірного тиску, що приносить вам ОКР, і знайти гармонію в тому, ким ви є.
психолог онлайн
Марія Радченко
Вітаю Вас. Справді, є дослідження про те, що кпт ефективна при ОКР, але є певні нюанси. У Вашому випадку Ви наче "приросли" до нав'язливих думок і перфекціонізму, Ви тільки робите спробу щось змінити, думати інакше, і одразу зупиняєте себе. Можливо, в Вашому випадку коректно обговорити з Вашим терапевтом те, що ефект терапії зупиняють певні структурні риси вашої особистості як-от перфекціонізм, прагнення до "стерильності" в усьому, включаючи стосунки між людьми і очікування від партнерки.