Надмірна тривожність чи підозра на РАС?
Вітаю!
Моїй доньці наразі 2,2роки. На мій погляд вона добре розвивається, непогано говорить, розуміє, що від неї хочуть інші, виконує все, чому ми її вчимо (чистить зуби, їсть приборами, ходить на горщик тощо), наслідує нашу поведінку, проявляє емоції. Загалом наче все добре. Проте мене турбує декілька моментів (не кожен окремо, а в сукупності).
Вона ціпеніє від гучного звуку чи голосу. Наприклад як була менша, щось потягла в рот, а бабуся з переляку як крикне 'не бери до рота', дитина завмирає. Можливо це такий тип реакції...
Після року вона сильно почала боятися людей, яких не знає. До родичів звикала дуже довго. Минулої зими вона гарно гралася на майданчику зі мною. А коли потеплішало, стало дуже багато дітей і дорослих і вона просто стояла і дивилася навкруги тривалий час. Потім починала гратися сама, ні до кого не лізла. І до сьогодні у неї нема такого, як взяти чужу іграшку, чи першою спробувати взаємодіяти з іншою дитиною. Наразі у нас є дітки нашого віку, з якими ми щоденно спілкуємось, вона каже, що це її друзі і з ними їй нормально.
У вересні вона почала ходити в яслі і аналогічно довго там просто стояла і дивилася, з часом почала гратися, ще далі - заговорила до вихователів (вони були здивовані адже думали, що вона не говорить), найпізніше почала там їсти. Проте вихователі кажуть, що вона грається сама. На новорічному святі вона стояла біля ялинки і зовсім не приймала жодної участі. Її запрошували до танцю, ні і все.
Я стараюся її приймати такою, що їй треба більше часу, щоб познайомитись, визначити чи середовище безпечне, що тут взагалі діється і так далі. Ну от вона така.
Але нещодавно я помітила, що вона щовечора під час купання кладе різнокольорових собачок з відомого мультика в човники по кольорах, зелену собачку в зелений човник, жовту - в жовтий і так усі.
Родичі, інші мами мені кажуть, як мені пощастило, що моя дитина не робить шкоди іншим на майданчику, яка вона 'усідчива', може сама гратися і досить довго... а мене гризе черв'як чи дійсно це нормально для її віку, або є привід звернутися до фахівця?
Дякую
Питання від: ; Вік: 33

психолог онлайн
Павел Леонидович Басанский
Якщо Вас турбує поведінка доньки, то є привід звернутися до фахівця, щоб підтвердити або спростувати свою підозру і жити далі спокійно.
Реакція на чийсь крик може бути як вродженою чутливістю до звуків, так і звичайною реакцією дитини на стрес, спричиненою цим криком. Бажання грати самостійно і потреба освоїтися, перш ніж спілкуватися з кимось, може бути як ознакою інтроверсії, так і аутичності (або того й іншого водночас), але саме по собі, у відриві від інших симптомів, це ще не діагностичний критерій.
Часте завмирання, розкладання іграшок по кольору може бути ознакою аутизму, тут теж треба розбиратися з психіатром, що до чого. Бажано, з психіатром що має досвід роботи з дівчатами з РАС, бо у них за статистикою рідше діагностують цей розлад. В середньому, в аутисток симптоматика менш виражена і більш змазана, ніж у хлопців з цим розладом. Гіпотез, чому, декілька:
- У дівчат в середньому швидше дозрівають ділянки мозку, які відповідають за мовлення, тому вони в середньому раніше навчаються розмовляти. І якщо мова про таку форму аутизму, як синдром Аспергера (коли інтелект збережений і людина розмовляє нормально, без затримки мовлення в анамнезі), то її в дівчат часто пропускають навіть фахівці.
- Дівчат соціалізують як більш комунікабельних, тому у них в середньому більш розвинені комунікативні навички, ніж в хлопців того ж віку, а при діагностиці РАС можуть помилково припустити, що раз дитина спілкується з кимось, значить не аутична.
- Те, що Ви самі вказали у пості. Бути спокійною і слухняною - це стереотипно фемінна поведінка, яка в суспільстві схвалюється. Тому якщо виражена "спокійність" у дівчинки, цей симптом можуть пропустити дорослі, бо схвалюють таку поведінку. Хоча дитина будь-якої статі, що є спокійною, в суспільстві вважається "подарунковою". В той час, як при інших розладах (наприклад, при РДУГ), яким притаманна непосидючість, батьки скоріше битимуть на сполох, бо їм завдає клопоту гіперактивність дитини.
Тож, не бійтеся сходити з донькою до психіатра і дізнатися, що до чого. В будь-якому разі, добре, що Ви берете активну участь в соціалізації доньки і приймаєте її такою, як вона є. Рекомендую робити так і надалі, незалежно від наявності чи відсутності в неї діагнозу.
психолог онлайн
Марія Радченко
Вітаю!
Скоріш за все це прояви тривожності, страхів, причини яких можуть бути в подібних реакціях родичів:
цитата:
Вона ціпеніє від гучного звуку чи голосу. Наприклад як була менша, щось потягла в рот, а бабуся з переляку як крикне 'не бери до рота', дитина завмирає
В цій ситуації хто завгодно здригнеться й почне озиратися, а тим більше маленька беззахистна дівчинка.
Рекомендую Вам контролювати подібні екстремальні емоційні прояви бабусі та інших, щоб дівчинка менше травмувалася - бо вона, схоже, від народження надто чутлива, таке буває і це може бути суто природнім, характерологічною особливістю дитини. Ще й бабуся мабуть налякала - "туди не ходи, цього не роби, бо станеться з тобою...".
Що ж стосується РАС, то це зможе побачити тільки досвідчений лікар-психіатр - тож покажіть дівчинку.
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 361540 для Марія Радченко
Дякую за Ваш коментар!
Почала гуглити психіатрів у своєму місті і бачу, що багато пропозицій онлайн. Я думаю варто йти на очну зустріч, правда?
психолог онлайн
цитата:
Я думаю варто йти на очну зустріч, правда?
Так, на очній зустрічі психіатру буде набагато легше діагностувати дитину.
психолог онлайн
Здравствуйте!
Наприклад як була менша, щось потягла в рот, а бабуся з переляку як крикне 'не бери до рота', дитина завмирає. Можливо це такий тип реакції..." да, это может быть такая реакция "замри", у каждого свои инстинктивные реакции.
"Після року вона сильно почала боятися людей, яких не знає. До родичів звикала дуже довго" это нормально, по развитию так и должно происходить. Однако все необходимо смотреть в совокупности, для исключения Ваших переживаний по-поводу развития ребенка Вы можете обратится к неврологу, психиатру, а также к детскому коррекционному психологу, который может продиагностировать уровень развития ребенка.
То, что Вы описали я не вижу тут каких-то нарушений развития, скорей тревожитесь Вы, опять же скажу необходима объективная оценка специалиста, потому обращайтесь только офлайн, ребенка должнен специалист видеть! Также Вы можете почитать литературу по развитию детей, какие процессы формируются в том или ином возрасте, что есть нормой, что нет, для понимания какие этапы развития проходит ребенок!
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 361600 для Юлия Витальевна
Добрий день!
Я багато цікавлюся дитячою психологією та етапами розвитку, маю літературу та іноді слухаю якісь інтенсиви на ці теми. І до певного моменту вважала, що з донькою все ок і приводів для переживань нема.
Проте почала аналізувати і читати після тих собачок у човниках, бачу, що вона їх ставить у рядочок. Згадую, як нещодавно купила їй різнокольорові камінці і перше, що дочка з ними робила, це розкладала в купки по кольору, а потім у рядочок рівненько складала. Вона наліпки в журнали часто клеїть в рядочок рівненько одна до одної. А ще я пригадала, як близько її півтора рочків чоловік купив їй набір посуду і я була приємно вражена, що вона легко ставила чашки на блюдечка по кольорах. Зараз у мене це викликає занепокоєння і я вже записалася до психіатра для початку