У Психолога
Авторизація
Запам'ятати на місяць
Реєстрація Забули пароль?


Здібності дітей - як їх виявити?

Здібності дітей
У Психолога » Творчість » Здібності дітей - як їх виявити?

              У процесі становлення цивілізації XXІ століття відбувається глибинна трансформація всіх форм людського існування. Одним із важливих завдань громадянського суспільства, основною цінністю якого є людина, стає її всебічний розвиток з урахуванням індивідуальних особливостей.

Аналіз поняття “здібності”

 Розвиток сучасної педагогічної науки спрямований на диференціацію навчання. Метою диференційованого навчання є сприяння формуванню індивідуальності кожної дитини через виявлення та розвиток здібностей, на основі природних задатків. У зв’язку з цим перед педагогічною наукою виникають все нові і нові питання, які потребують розгляду. Одне з таких питань – це виявлення задатків, здібностей дитини як умови ефективності профільного навчання.

Проблема визначення та виявлення здібностей – одвічний предмет дискусій. Вона неоднозначна і багатогранна. Існує безліч науково – теоретичних підходів і кожна теорія, відповідно, базується на своєму визначенні поняття “здібності”.

Cучасна психологічна наука виходить з тих позицій, що кожна людина від природи має задатки до певного виду діяльності. Визначальну роль у процесі розвитку здібностей, на основі задатків, відіграє середовище, суспільство. До того ж надзвичайно важливі у розвитку здібностей відіграють вольові зусилля особистості.

Знайдіть психолога в Україні або онлайн, ознайомтеся з цінами на послуги психологів, читайте та отримуйте безкоштовні поради психологів.

У загальні включають ті здібності, які визначають успіхи людей в різних видах діяльності, наприклад, розвинена пам’ять, увага, розвиток дрібної моторики руки та інші.

Спеціальні ж здібності визначають успіхи людини у специфічних видах діяльності, для здійснення яких необхідні особливі задатки та їх розвиток. До таких здібностей можна віднести технічні, математичні, лінгвістичні, художні та спортивні. Спеціальні здібності органічно пов’язані із загальними.

Спеціальні здібності визначають успіхи людини у специфічних видах діяльності, для здійснення яких необхідні особливі схильності та їх розвиток. До таких здібностей можна віднести технічні, математичні, лінгвістичні, художні та спортивні. Спеціальні здібності органічно пов’язані із загальними.

Кожна здібність має свою структуру. Наприклад, для математичних здібностей необхідний розвиток таких властивостей:

-  уміння аналізувати, синтезувати, узагальнювати;

-   гнучкість мислення;

читайте також:

Размышления о спонтанности Спонтанность нужна каждому человеку, всем, кто хотел бы чувствовать себя уверенным и счастливым, в личной и профессиональной жизни...

Публичность, признание, самоценность и при чем тут твоя мама Почему нам так страшно услышать негативную критику в свой адрес? Почему мы так страстно и с пеной у рта защищаем свои творения, даже если сами понимаем, что они, откровенно говоря, не очень?

запитати психолога онлайн

-   легкий перехід від прямого до зворотного ходу думок.

 Здібності дитини базуються на природних задатках, нахилах, однак

переростають у обдарованість лише у разі кропіткої роботи. Обдарованість не може розвиватися в умовах застою, самозадоволення. Розвиток, процес, постійний рух здатен допомогти у формуванні обдарованості. Інакше вона згасне.

Вчені намітили основні напрямки роботи, направленої на розвиток обдарованих дітей.


Психосоціальна сфера

1.     Формувати мотив, направлений на процес пізнання

2.     Формувати самостійність, вміння приймати рішення

3.     Необхідні навички соціальної автономності

4.     Розвивати наполегливість у вирішенні задач

5.     Виховувати потребу у доведенні продукту діяльності до найвищих вимог

6.     Розвиток лідерських якостей

7.     Враховувати схильність до конкурентних форм взаємодії

8.     Формувати почуття гумору

9.     Розвивати здібність розуміти інших

Мотиви їх діяльності

Особливості інших людей

Терпимість до критики

Чутливість до моральних проблем

10. Розвивати готовність ділитися ідеями

11. Формувати впевненість у своїх силах


 Сфера пізнавального розвитку

1.     Розвивати вміння мислити нестандартно, оригінально стимулювати винахідливість

2.     Формувати здібність знаходити альтернативні шляхи рішення

3.     Формувати здібність прогнозувати, передбачати результат, наслідки

4.     Розвивати прагнення перевіряти нові ідеї

5.     Формувати великий словниковий запас

6.     Навчати вмінню викладати свою думку

7.     Розвивати пам’ять (оперативної, довготривалої)

8.     Розвивати увагу, здібності концентруватися

9.     Розвивати ознак творчого мислення:

Швидкість

Гнучкість

Оригінальність

Точність

10. Формувати здібність оперувати абстрактними поняттями

11. Формувати уміння робити висновки і узагальнення

12. Розвивати спостережливість, бажання аналізувати події

13. Стимулювати природну допитливість дитини

 Особливості організації навчальної діяльності обдарованих дітей

 1. Направленість навчання на формування здатності мислити. Ще великий Кант відмічав, що вчити треба не думкам, а мисленню.

2. Організувати педагогічну діяльність з урахуванням сенситивних періодів – періодів розвитку найбільш сприятливих для засвоєння соціального досвіду. Враховувати в діяльності те, що дитина народилася вже з генетичним бажанням пізнати навколишній світ.

3.  Направленість на дитину. Основне в педагогічній діяльності не дорослий з його програмами та планами, а дитина з її індивідуальними особливостями, інтересами і потребами.

4.  Використовувати таку форму роботи як “дослідницьке навчання”. При організації дослідницького навчання, враховувати специфіку, орієнтуватися на такі основні вимоги:

Вибір теми

-   Тема повинна бути цікавою для дитини, захоплювати її

-   Тема повинна бути досяжною і рішення проблеми повинно

                 приносити реальну користь учасникам дослідницької роботи

-   Тема має бути оригінальною

Дослідницька робота справа сер’йозна і вимагає зосередженості, кропіткої праці. Вона не терпить поспіху.

Важливо навчити учнів збирати матеріал, шукати джерела інформації.

-   що нам відомо

-   запитаємо дорослих

-   подивимося книги

-   подивимося телепередачі

-   звернемося до комп’ютера

-   поспостерігаємо

-   проведемо експеримент

Саме складне на даному етапі – це процес фіксації інформації, але і його можна зробити цікавим і захоплюючим. Наприклад, завести спеціальні папки із позначками у вигляді малюнків, схем, ієрогліфів, зрозумілих автору. За допомогою фломастерів, олівців, ручок на аркушах паперу можна креслити опорні схеми і зберігати їх до кінця дослідження.

Узагальнення отриманих результатів. Необхідність у виділенні основного, відділенні другорядного – складна задача і вимагає допомоги вчителя.

Результат роботи повинен бути винесений на обговорення. Пам’ятати, що коли вчиш інших – вчишся сам. З педагогічної точки зору ми маємо як мінімум два результати такої роботи. По – перше, безпосередньо робота і по – друге, безцінний досвід учня самостійної, творчої роботи.

Користуватися такими пам’ятками:

1. Будьте творчим.

2. Не стримуйте ініціативу.

3. Підтримуйте самостійність, старайтесь уникати прямих інструкцій.

4.  Не робіть за дитину те, що вона може зробити сама або навчитися робити. Адже, саме це є головним результатом.

5.  Не виносьте оціночні судження.

Наталія Лук'яненко,

практичний психолог

У Психолога » Творчість » Здібності дітей - як їх виявити?
психолог

Оцінка публікації
  подобається публікація?  

Безкоштовна розсилка цікавинок!

 
психологія psihologiya-tvorchestva «Все можно поправить», немного личного опыта.

Сейчас я бы хотел рассказать о принципе, с которым я знакомился неоднократно во время занятия тем или иным творчеством. Или чем полезно искусство каждому из нас.

психологія psihologiya-tvorchestva Нет таланта. Меня осудят за посредственность?

«Продолжать ли заниматься тем, что нравится, если нет таланта? Боюсь, что меня осудят за посредственность. Можно ли это сделать делом жизни или оставить в качестве хобби?»

Усі публікації розділу Творчість ᐉ

 
Обговорення "Здібності дітей - як їх виявити?"

Коментарів 1

Дякую за Вашу статтю, для мене дуже корисна інформація. Особливо, коли тема Обдарованості запропонована для вивчення керівництвом.
Щоб прокоментувати, авторизируйтеся або зареєструйтеся!
qr