Самотерапія ПТСР: чому діти граються у…похорон?
В інтернет-мережі шириться зняте на любительську камеру відео, на якому учні середніх класів однієї з українських шкіл під час перерви дещо дивно граються. Імітують похорон: відспівування та поховання загиблого на війні героя. Все майже по-справжньому: “труна” з кількох складених докупи парт, “батюшка” з кадилом та святою водою у пляшці, “родичі”, "сусіди". Яке життя - такі і ігри, пише хтось у коментарях до відео. Куди дивився класний керівник? - додає вже інший.

Відтворення побаченого або пережитого
Загалом, думки коментаторів розходяться. Одні співчувають дітворі і лають вчителів, які не організовують, як слід, дозвілля підопічних на перерві. Інші звинувачують малих у богохульстві і мають претензії до батьків, які не розповіли своїм чадам, що хороше, а що - погане. Хтось пригадує своє післявоєнне дитинство, коли грали в партизанів. Хтось обмежується вердиктом: “треш!”. І радить зводити малих, доки не пізно, до психолога.
Стає зрозумілим, що випадок дорослої дитячої “гри”, знятий на камеру смартфона, не поодинокий. Діти - перші індикатори того, що відбувається навколо. І питання моралі тут не на першому плані.
Чому ж “актори” (кожен окремо для себе) обрали таку роль? Центральний персонаж сценарію - хлопчик, який, вибачте за образність, “ліг у труну”. Він головний, він у центрі уваги. Напевне, в житті, зокрема й поза межами школи, він або неформальний лідер, або позбавлений уваги взагалі. А так хочеться, щоб про тебе знали, тебе помічали. До речі, дуже сміливий крок, адже не кожен навіть професійний актор здатний зіграти небіжчика в кіно або на сцені. Без сумнівів: яскрава, творча особистість.
Зверніться до психолога безкоштовно з приводу війни або поставте питання на форумі.
Дівчатка, скоріш за все, демонстрували свою сміливість. І красу, і талант, і манікюр, і модний одяг. Так правдоподібно “плакати” на камеру, одночасно оцінюючи атмосферу “в залі”, ще треба зуміти.
Хлопець, який виконував роль святого отця, періодично заходився на регіт. Людина з почуттям гумору. Такий собі - душа компанії. Але не у той час і не в тому місці…
Окремої уваги заслуговують глядачі, яким було весело. Весело не з сюжету, втіленому і міні-виставі. Весело з однокласників, які так завзято намагались відтворити картинку з нашої з вами буденності і грати по-дорослому.
Були й такі, хто просто стоят та дивився, бо усі стояли та дивилися. І таких, напевне, було з півкласу.
То що ж відбулося насправді?
Символдрама
Про літературу та важливість особистісних змін у період війни Україна давно зустрічається із випробуваннями. Здавалося, що ситуація і так доволі погана, як мінімум економічно, втім відбулися події, які куди гірші, ніж все, що було до цього. В незалежній Україні повномасштабна ВІЙНА...
Про відчуття невизначеності під час війни Сьогодні поговоримо про почуття невизначеності та підвішеності, які зараз відчувають багато хто. «Начебто хочеться повернутися додому, але вдома все ще війна чи вдома як такого вже немає. Начебто б у безпечному місці добре, але невідомо що буде далі.
запитати психолога онлайнА відбувалося те, що діти, підсвідомо, програвали ситуацію, яка в тій чи іншій мірі нанесла кожному з них психотравму. Посттравматичний стресовий розлад! Хтось бачив похоронну процесію на вулиці свого міста чи села, хтось втратив тата чи старшого брата - і переживав похорон на власному досвіді.
Діти сприймають та синтезують горе в межах своїх психічних можливостей. А програвання цієї події саме у ролях дає їм змогу звільнитися від наслідків травми і сприймати удари не так патологічно. Чим не символдрама? Кататимно-імагінативна психотерапія, яку малеча проводить, до речі, сама. Отже, молодці?
Карати не можна жаліти
Що ж робити вчителям, шкільним психологам, батькам? По-перше, ніякого покарання у жодному можливому його прояві. Діти періоду війни взагалі дуже травмовані, а ви, дорослі, хочете ще більше посилити їхній біль. За що? Вони ні в чому не винні.
По-друге, на рівні шкільного компетентного персоналу потрібно провести бесіду, а точніше - діалог, щоб з'ясувати, що “актори” хотіли донести світові (глядачам) своєю імпровізованою виставою, чому вони обрали для вистави саме похорон і як, за яким принципом розподілялись в ній ролі?
Дітей потрібно вивести на відвертість - і найкращий формат для цього індивідуальна бесіда. За необхідності - бесіда з батьками та у присутності батьків. Важливо, щоб вони розповіли, що їх бентежить у ситуації найбільше: можливо, хтось просто боїться смерті, а хтось переживає біль втрати рідної, близької людини.
Арт-терапія. Намалювати, описати у довільній формі своє майбутнє життя та життя своєї родини після закінчення війни, після перемоги. Талановитих “акторів” потрібно виділити окремо. До речі, чи працює у школі театральний гурток? Такі таланти не можуть і не повинні лишатись нерозкритими.
Опубліковано на сайті 24-10-2024