Використання методів казкотерапії в процесі психотерапії дітей дошкільного віку

Однією з сучасних тенденцій розвитку психологічних досліджень є прагнення вчених до інструментального поповнення психологів практиків методами, які дозволяють ефективно здійснювати діагностику та корекцію внутрішньої проблематики суб’єкта.
Життєві труднощі, які переживає особистість, призводять до стресів і конфліктів, що безпосередньо впливають на спілкування та взаємодію з оточуючим середовищем. Все це вимагає від психолога практика використання самих різних прийомів та методів.
Психолог у практичній роботі з дітьми все частіше зустрічається із труднощами їх адаптації до швидкоплинних умов середовища. Криза в теперішньому суспільстві, провокує виникнення негараздів у сімейному житті та заважає процесу становлення особистості дитини, підштовхуючи дитину до неадекватної поведінки. Травмуючі ситуації в сім’ях, і виховних закладах викликають негативні емоційні переживання у дитини і нерідко приводять до посттравматичних розладів.
У психодіагностичній роботі проективні методики відіграють важливу роль. Розроблена нами методика "Казкові палаци" базується на методах казко терапії. Методика складається з трьох етапів. Перший етап- це створення дитиною героя та мети його подорожі. Другий етап- вигадування казки та вирішення проблемних ситуацій, які штучно створює психолог. Третій етап - робота з піском та завершення казки.
Казкотерапія є одним з найдавніших психологічних та педагогічних методів. Під терміном казкотерапії можна розуміти засоби передачі психологічних знань про соціальне становлення особистості за допомогою метафоричних засобів. Психокорекція, як і психотерапія, направлені на виявлення першопричин психологічних проблем та розкриття життєвого потенціалу. В методиці "Казкові палаци" методи казкотерапії є базовими так як більшість завдань методики полягає у створенні казкових образів. Створення певних образів казкового світу, проходження шляху героя та подолання перешкод на цьому шляху, а також можливість власного закінчення казки дають дитині відчуття могутності та сили.
Підберіть для себе психотерапевта онлайн або в містах України.
Методика включає в себе розповідь казки та вигадування її завершення. Казкотерапія є одним із найдавніших психологічних та педагогічних методів. . Вона звернена до дитячого початку в кожній людині. Промальовуючи персонажі казки згідно з інструкцією методики, дитина втілююється в кожен з них. Це може допомогти терапевту в розумінні внутрішньої сутності уявного образу та, та в разі необхідності змінити данний образ на інший.
Як і в реальному житті так і в казці є свої герої та негативні особистості. Казкотерапевти виділяють основні етапи розвитку особистості та їх образне представлення у казці. Можна знайти сім етапів розвитку казкового сюжету, котрі перекликаються з етапами формування особистості людини. Головний герой зявляється на світ, росте, досягає деякого віку та їде у довгу небезпечну дорогу, зустрічає нових друзів, робе героїчні вчинки, досягає своєї мети, повертаєьбся додому вже з новими якостями. Модна припустити, що в казці дається не тільки описання життя героя, але і в образній формі розповідається по основні етапи розвитку особистості Також в методиці "Казкові палаци передбачене використання піска та ляльки Консультування з використаннм пісочниці у контексті казкотерапії є досить вагомим та цікавим. Пісочниця є чудовим середовищем для створення казок і міфів. Ігри в пісочниці тісно пов’язані з творчестю вони дозволяють перебороти комплекс "поганого митця".
Робота з ляльками дозволяє психологу більш глибше пізнати емоційний стан дитини, наблизитися до реальних подій які призводять до тих чи інших переживань. В методиці Казкові палаци робота з лялькою займає досить вагоме місце. Дитина може сама обирати якою лялькою буде вона та якою можуть бути її близькі.
Робота з лялькою сприяє:
- Вдосконаленню мілкої моторики руки та координації рухів.
- Розвиток почуття відповідальності за керування лялькою.
- Адекватно виражати свої емоції почуття та стани.
- Розвиток здатності концентрації уваги.
Література.
1. Джон. А. Ландшафт детской души. - С-ПБ: Питер, 1997. - 345с.
2. Доротюк В.І Розвиток творчої діяльності у дітей //Практична психологія та соціальна робота. - 2000. - №3 - С.21-27.
3. Зинкевич Т.Д. Михайлов А.М. Теория и практика сказко-терапии.-М.: Гармония, 1996. - 103с.
4. Зинкевич - Євстигнєєва Т.Г Практикум по сказко-терапии. - М.: Гармония, 2000. - 112с.
5. Запорожец А.В К вопросу о генезисе функций и структуре эмоциональных процессов у ребенка.- М.: Ось, 1998. - 420с.
6. Загуревич Н.А. Ігри та вправи для розвитку розумових здібностей у дітей
дошкільного віку - К.: Наука, 1988. - 96с.
7. Зинкевич - Євстигнєєва Т.Д. Теория и практика сказко-терапии.- К.: София,
2003. - 165с
Опубліковано на сайті 09-09-2009