Через рік - до школи? Пора готуватися!
Коли проходить «гаряча» пора зарахування дітей до шкіл, багатьох батьків хвилює питання шкільного тестування майбутніх першокласників. Зазначу відразу: згідно із законодавством України школи тепер не мають права приймати чи не приймати дитину за результатами тестування - це порушує права дитини на отримання освіти.
Однак нерідко школи все ж часто практикують проведення тестової співбесіди перед вступом у 1 клас - але не в якості підстави для прийому дитини в школу, а для орієнтації вчителів - щоб зрозуміти, які у малюка сильні і слабкі сторони, що доведеться «підтягти», який загальний рівень підготовки дитини, і які рівні його психологічної, інтелектуальної, особистісної та соціальної готовності до навчання.
Про те, що це таке і все це оцінюється, ми й поговоримо в даній статті, а власне тестування ваша дитина можете пройти за 1 годину – вам досить лише записатися на консультацію!
Підберіть дитячого психолога онлайн або в містах України.
ПСИХОЛОГІЧНА ЗРІЛІСТЬ проявляється в ступені розвитку кругозору, довільності в спілкуванні з дорослими і однолітками (тобто в умінні управляти в певній мірі своїми «хочеться», погоджуючи їх з «треба»).
Як це визначається в ході тестування?
Дитині запропонують пройти тест для визначення рівня розвитку дрібної моторики руки, вміння наслідувати зразку і зосереджено, не відволікаючись, працювати якийсь час:
1) намалювати фігуру людини,
Без меня меня винили или как стать себе хорошим родителем Не всегда родители открыто критикуют своих детей. Бывает, что в семье никто никого открыто не обвинял, а ребенок растет с низкой самооценкой и с комплексом вины. Как стать себе хорошим родителем?
Что стоит за детской агрессией ? Часть 3 Что стоит за детской агрессиейЧасть 3В предыдущих частях, были рассмотрены различные аспекты агрессии, как одной из важных эмоций человека и о том, как научить ребенка конструктивно ее проявлять в социуме.И, конечно, первый человек, с которого берет ...
запитати психолога онлайн2) змалювати письмові букви (просту фразу типу «він їсть суп»),
3) змалювати групу точок.
Крім того, цей блок має на увазі вербальний субтест, в ході якого дитині необхідно дати відповіді на прості запитання, що показують її рівень орієнтації в навколишньому світі: «Як звуть маму і тата?», «Чи можеш ти назвати свою адресу?», «Маленька собака - це ..., маленька корова - ...., маленька овечка - .... », «Чим схожі один на одного білка і кішка - і чим відрізняються?», «Чому в автомобілі є гальма?», «Які ти знаєш види спорту?», «Чим схожі ніж і ножиці?», «Які ти знаєш дні тижня? Сезони і місяці року?», «Чим відрізняється зима і весна?», «Які тварини домашні, а які - дикі? », « Які ти знаєш фрукти? А овочі? » - ну і так далі.
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГОТОВНІСТЬ до шкільного навчання - це рівні розвитку у дитини мислення й мови. Навчання в школі передбачає володіння наступними навичками:
- здатність до найпростішого аналізу, до встановлення причинно-наслідкових зв'язків;
- вільне володіння розмовною мовою;
- вміння вибудовувати нескладні міркування;
- володіння основами абстрактного мислення - розуміння, що символізують собою букви, цифри, геометричні фігури;
- розвиток дрібної моторики;
- інтерес до отримання знань і здатність докладати зусилля в процесі їх «добування».
Як це визначається в ході тестування?
Дитині задають звичайні і логічні задачки ( «на березі виросли 3 яблука і 2 сливи - скільки всього фруктів зросло?»);
просять змінити іменники за родом, числом;
скласти розповідь по картинці або розкласти картинки в порядку від логічного початку до кінця;
викласти фігурки із сірників;
порахувати від 1 до 10 і назад;
прочитати кілька пропозицій (якщо дитина вміє читати);
класифікувати фігури (розкласти кола вправо, трикутники вліво і т.д.);
пропонують пройти «лабіринт» (провести тваринку від галявини до будиночка, наприклад);
а також дається «графічний диктант» - коли дитині видають листок паперу в клітинку і просять малювати лінії під диктовку: «три клітинки вниз, одна клітинка вправо, дві клітинки вгору, дві клітинки вправо ...» - і так далі.
ЗРІЛІСТЬ ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ - це в першу чергу мотивація навчання. Формально однаково успішними можуть бути діти з абсолютно різною мотивацією (навчальною, соціальною, ігровою, статусною, мотивацією примусу). Однак ефективність їх роботи, задоволеність нею і довговічність отриманих знань буде абсолютно різна.
Крім того, особистісна зрілість - це і сформованість вольового компонента: вміння самостійно виконувати запропоноване завдання і докладати для цього зусилля, свідомо і самостійно планувати свої дії, а також адекватність ставлення до себе самого. Звертаю вашу увагу, що в цьому віці адекватною є висока самооцінка дитини (проте слід розуміти різницю між «високою» і «завищеною»).
Як це визначається в ході тестування?
З дитиною проводиться бесіда про школу, про те, що б він зробив в тій чи іншій ситуації або на місці тієї чи іншої дитини, кого б вибрав в друзі або з ким би сів за одну парту з запропонованих «абстрактних портретів», що символізують різним чином мотивованих учнів. Також виявляється рівень обізнаності про школу взагалі: чи знає дитина, для чого потрібна школа, що таке урок, що таке канікули, що таке щоденник і для чого потрібен, що робити, якщо хочеш вийти в туалет, як потрібно звертатися до вчителя, які позначки хороші, а які - навпаки.
Ну і нарешті з'ясовується ставлення дитини до самої себе, для чого малюка просять розповісти, «який він»: вибрати із запропонованого списку, якості, які, на його думку, до нього ставляться: хороший, чесний, працьовитий, акуратний, розумний.
СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА, або комунікативна готовність дитини до школи включає три компоненти: так звані комунікативну, соціальну і мовну компетентність
Важливо вміння дитини вступати в контакт і взаємодіяти з оточуючими, знати загальноприйняті норми поведінки та вміти застосовувати їх на практиці.
Як це визначається в ході тестування?
Дитину просять намалювати дзеркальне відображення малюнка, розфарбувати фігурки за запропонованою інструкції (з акцентом на те, що продовжити малюнок повинні будуть інші дітки), пропонують вирішити завдання-«ситуації».
Отже, знаючи приблизний набір вимог (а при бажанні в Інтернеті можна знайти повні версії всіх передшкільних тестів), ви можете потренуватися з дитиною в їх виконанні заздалегідь. Ні в якому разі заняття не повинні носити характер «натаскування на тест». Це повинно бути саме вироблення навичок - адже вони допоможуть йому в подальшому навчанні в школі.
Результати тестування оцінюються в балах (в залежності від використовуваного набору тестів) - по їх кількості визначається так званий ступінь шкільної зрілості:
- дуже висока (рекомендується навчання з посиленою програмою),
- висока і вище середнього (таких діток беруть у ліцеї та гімназії в першу чергу),
- середня і нижче середнього (для них припустимо навчання в звичайній, «масової» школі),
- низька (вступ до школи в цьому випадку доведеться відкласти на рік і за цей час «надолужити»),
- особливо низька (в останньому випадку вам порекомендують і відкласти вступ до школи на рік, і пройти додаткове обстеження у фахівців).
Ви можете не приймати цих рекомендацій, проте в інтересах вашої дитини все ж вибрати навантаження, адекватне її можливостям, а не вашим амбіціям.
Майте на увазі, що тут даний розгорнутий набір можливих варіантів. Таке повне тестування навряд чи буде вам запропоновано, звичайно в школах обмежуються блоком «питань на загальний розвиток» і «інтелектуально-логічним блоком», та й вся співбесіда зазвичай займає максимум 15-20 хвилин - більше діткам просто не витримати.
Однак ви можете зіткнутися і з «детальним аналізом», особливо в навчальних закладах з серйозними вимогами і великим конкурсом. В інтересах вашої дитини пройти це тестування, щоб вчителі адекватно визначили навантаження для нього.
А ще краще звернутися за консультацією і пройти тестування у психолога - тоді ви отримаєте не тільки найбільш об'єктивні результати, але і докладні рекомендації, на що звернути увагу, що є вашими сильними і слабкими сторонами. В результаті ви зможете зрозуміти, що слід підтягнути за літо і над чим вам необхідно попрацювати, «куди рости». У вас є ще пару місяців в запасі, а це досить багато!
Успіхів!
З повагою, дитячий та сімейний психолог Наталія Царенко.
Опубликовано 2021-08-01 в 13:56:01
Опубліковано на сайті 01-08-2021