Моя рідна душа невиліковно хвора…
Є такі сльози, які треба виплакати обов`язково,
в будь-який час дня і ночі, виплакати,
щоб все всередині перегоріло.
Стівен Кінг
Смерть – велика подія і підготовка до вмирання повноцінна частина буття. Один пацієнт невиліковно хворий говорив: «А дні летять, неначе птахи в вирій, буває в них і горя і біди. І тільки той хто в Бога щиро вірить, не остудить душу в зимні вечори.
І я, завжди, по справжньому хотів би, яких би бід і горя не було, щоб моя душа не обміліла, як усіма забуте джерело.
Завжди з теплотою згадую цього пацієнта, були душевні довгі розмови, я була поруч коли йому було дуже важко. На прощання він подарував мені декілька своїх віршів. Вони надзвичайно глибокі як «кристально чисте джерело».
Знайдіть психолога в Україні або онлайн, ознайомтеся з цінами на послуги психологів, читайте та отримуйте безкоштовні поради психологів.
В нашому житті немає неважливих етапів, кожний етап багатий по-своєму. Але, коли наступає етап коли ми наближаємося до воріт смерті, це завжди непросто і ох як важко. Коли це на даний час нас не торкається, нам не хочеться про це говорити, тим паче думати.
Рано чи пізно, всі ми зустрічаємося з смертю близьких, але, всі ми по-різному вчимося справлятися з відчуттями, які нас окутують і конфліктами які ми відчуваємо. Звичайно дуже сильно залежить відношення людини до помираючого, чим ближча людина, тим більше відчуття горя.
Із труднощами ми справляємося по різному, це в свою чергу залежить від концепцій, світогляду, життєвої філософії, етики, моралі і в більшій степені, від релігійних цінностей, які ми пізнали[3, 16].
На думку Ірвіна Ялома, смерть - це наша доля. Бажання жити і страх зникнути будуть з нами завжди, цей страх інстинктивний, він вбудований в нас на клітинному рівні і відчутно впливає на наше життя[6].
Особистий досвід втрат і випадків смерті, має велике значення у житті, тому надзвичайно важливо в житті пропрацьовувати втрату, за близькою людиною. Якою сильною людиною ви б не були, все ж при втраті близької людини, тебе охоплює глибокий відчай і туга, безсилля.
Не менш боляче коли ми знаходимося біля помираючої людини, дуже важко і інколи здається, що не виносимо. Коли ж близької людини нестає, часто буває, що нас охоплює вина. Чогось не зробили? Щось не сказали? Та інші думки з цього приводу. Друга сторона торкається відповідальності, що ми мали зробити, щось по іншому, не виконали а тепер відчуваємо вину. Хочемо спокутувати, звільнитися від цього «грузу», но як? Чи могли ми в ці моменти по іншому поступати? Якщо б ви поступили по іншому, як було б? Подумати, ми пірнаємо у воду на глибину на яку можемо, відчуваємо тиск, напругу, нам не хватає дихання, витримуємо скільки можемо і виринаємо. Так само у важких ситуаціях, пірнаємо у вир своїх емоцій на ту глибину, яку можемо винести, або ж ми можемо захлиснутися і бути неефективні. Саме таким чином захищається наша психіка.
Депрессия излечима! Депрессия может возникнуть как ответная реакция на предшествующую психологическую травму или отрицательное событие, однако, часто она развивается ...
Путь, который предстоит пройти (из цикла «Пережить горе») Этапы переживания утраты близкого человека. Прохождение стадий горевания важно для того, чтобы полноценная жизнь без умершего была возможна.
запитати психолога онлайнБуває, що з нами відбуваються просто незвичні речі які важко пояснити. Різні думки, асоціації оволодівають нами і ми поводимося непояснимо. Саме такі відчуття ми пов’язуємо з відчуттям інтуїції.
Інтуїція – то, що поети називають мовою серця, чи натхнення; на мові релігії називається осяянням, а в психології відомо як інтуїція або інтуїтивне судження. Інтуїція зв’язана з психологічними механізмами сновидіння і уявлень - процесів, які також можуть представляти собою форми переробки проблем і конфліктів[3,129].
Якщо, взяти коротко, то інтуїція - це наш досвід. Тобто, інтуїтивне знання є результатом збору всієї тієї інформації (як словесної, так і чуттєвої, зорової і т.д.), з якою ви стикалися протягом всього свого життя. Ви не пам'ятаєте, а підсвідомість пам'ятає причинно-наслідкові зв'язки всіх явищ, з якими ви коли-небудь стикалися. Знання виринають із власної підсвідомості, яке називається інтуїтивним.
Наскільки можуть відрізнятися люди між собою, наскільки по-різному вони можуть реагувати, коли дізнаються, що час їхнього життя наглядно обмежено. Деякі можуть цілком справлятися з наступаючим відчуттям страху, ярості і депресії. Вони можуть зі своїм внутрішнім спокоєм прожити свої останні дні і тижні. Інші нездатні справитися з цим [3].
При цьому всі без винятку потребують присутність близьких, душевне спілкування для них важливе - як «дихання» . Іноді, коли немає що сказати, просто побути поруч. Адже, уявити як їм невимовно важко і що вони відчувають ми не можемо, все, що ми думаємо, розуміємо з цього приводу, це наші уявлення.
Елізабет Кюблер-Росс в своїй книзі описує, що хворі сприймають інформацію по-різному, в залежності від складу характеру і способу життя. Пацієнти, для яких заперечення є основною формою захисту, користуються ним набагато частіше за інших. З іншого боку, ті, хто в минулому звикли відкрито зустрічати важкі обставини, зазвичай поводяться так само і по відношенню до загрози смерті [1].
Носсрат Пезешкіан у Позитивній психотерапії розглядає чотири якості життя і чотири форми переробки конфліктів, виділяє чотири основні форми страхів і депресій, які можуть приводити до чотирьох механізмів втечі (в хворобу, в роботу, в самотність, в фантазії).
Чотири форми переробки конфлікту:
Тіло: психосоматичні порушення, хвороби, страхи.
Діяльність: завантаженість роботою, втома, страх невдачі.
Контакти: соціальна ізоляція, соціальні страхи, сором’язливість, депресія.
Фантазії: надія – безнадійність, подавлені здібності уявлень, безпорадність і страхи.
Основні форми страхів: екзистенціальні страхи і безнадійність, соціальні страхи і депресії, страх невдачі і стрес, вітальний страх і форми ризику.
Згідно чотирьом якостям життя страх смерті має чотири виміри:
- страх болі і страждання;
- страх від втрати професії і самостійності;
- страх від розставання з любимими людьми, зв’язаний зі страхом бути тягарем сімї і її членам;
- страх перед власним майбутнім [3,18]
На думку Елізабет Кюблер-Росс бесіди показали, що всі без винятку пацієнти залишали собі шанс на порятунок і жоден з них не стверджував, що остаточно втратив бажання жити[1].
З досвіду можу зазначити, що хворі розуміли свій стан, іноді вони готові до смерті з іншого розповідають про те, що вони як вийдуть з лікарні, то, реалізують важливу для них діяльність. Це є саме цей шанс на порятунок. Іскорка Надії.
Проводивши бесіди з хворими, важливо слухати себе, приймати дану ситуацію, бути готовою до різної теми розмови. «Прошу вас, сідайте», це означає: «Зараз!», Адже завтра може бути вже пізно, про це наголошує Кюблер-Росс[1].
В більш тривалій терапії хворих важливо використовувати п’ятикрокову модель Позитивної психотерапії:
Дистанціювання – дозволяє віддалитися від свого стану, захворювання. Важливо застосовувати техніки: метафор, притч, позитивної ре-інтерпретації, малювання своїх страхів, почуттів, робота з тілесними відчуттями, використання творчого підходу. Це дозволяє переключити їхню увагу, розповісти про свій біль, адже як кажуть «розділене горе, пів горя». Інколи важлива просто присутність, це їх заспокоює.
Інвентаризація - дослідження сфер переробки конфліктів, три стадії взаємодії (прив’язаність, диференціація, відділення).
Дослідження Актуальних здібностей, які формуються в процесі індивідуального розвитку особистості. Що допомагає справлятися з труднощами, щоб допомогло справлятися, на що надіються?
В роботі довелося чути висловлювання, про небажання жити, але їхні погляди не співпадали з даним становищем в якому вони знаходилися. Від неможливості справитися з даною ситуацією, від внутрішнього напруження втрачався сенс їхнього життя. В таких ситуаціях важливо знайти «гачок» сенсу, який дасть можливість, певну опору триматися на даному етапі життя.
Ситуативне підбадьорення – на цій стадії підтримка сильних сторін, акцент і пошук важливих зроблених справ, подій, це додає відчуття більш задоволеності життям. Використання транскультурного підходу.
Вербалізація – розуміти відповідальність за своє життя, метафори, техніки відреагування, переважно арт-терапевтичні, використання творчості.
Розширення цілей – що важливо, зробити, сказати на даний момент, що допоможе зробити це.
Н. Пезешкіан виділяє чотири реакції на горе, чотири способи переробки конфлікту, які перетікають одна в другу.
- Фаза заперечення. Смертельно хворі заперечують тяжкість захворювання.
- Лють і злість. Чому я?
- Замкнутість і почуття вини. Розвиток депресії.
- Сильне горе. Туга по речам які зробив, які ні, туга за сім’єю т.і.
Елізабет Кюблер-Росс виділяє п’ять етапів в сприйнятті смерті під час розвитку смертельних захворювань.
Перший етап: заперечення і ізоляція. «Ні, тільки не я, не може бути!» Заперечення найчастіше є тимчасовою формою захисту і незабаром змінюється частковим смиренням.
Другий етап: гнів. «Неправда, зі мною такого трапитися не може»
Але пізніше, коли людина нарешті розуміє: «Так, помилки немає, це дійсно так», у нього виникає інша реакція. На щастя чи на жаль, далеко не всі хворі здатні до самого кінця чіплятися за вигаданий світ, в якому вони залишаються здоровими і щасливими.
Третій етап: торгівля. Третій етап, коли пацієнт намагається домовитися з хворобою, не так добре відомий, але тим не менш дуже корисний для хворого, хоча триває зовсім недовго. Якщо на першому етапі ми не могли відкрито визнати сумні факти, а на другому відчували образу на оточуючих і на Бога, то, можливо, нам вдасться прийти до якоїсь угоди, яка відстрочить неминуче. «Якщо Господь побажав забрати мене звідси і не відгукнувся на моє обурення, то, можливо Він з більшою прихильністю сприйме ласкаві вмовляння ».
Четвертий етап: депресія. Коли приречений пацієнт вже не може заперечувати свою хворобу, коли йому доводиться йти на чергову операцію або госпіталізацію, коли проявляються нові симптоми недуги, а хворий слабшає і втрачає вагу, недбалою посмішкою сумні думки вже не відкинеш. Заціпеніння, дратівливість і образи незабаром змінюються відчуттям величезної втрати. Депресія є засобом, підготовкою до неминучої втрати всього улюбленого і цінного. Не варто пропонувати йому бачити у всьому світлу сторону, адже це, по суті, означає, що він не повинен думати про майбутню смерть. Дозволити йому висловити свою скорботу, він з меншими зусиллями знайде остаточну смиренність.
П’ятий етап: смирення. Хворий перестав оплакувати неминучу втрату улюблених людей і речей і тепер починає розмірковувати про прийдешню смерть з певною часткою спокійного очікування. Хворий відчуває втому і, в більшості випадків, фізичну слабкість. Крім того, у нього з'являється потреба в дрімоті, частому сні через короткі інтервали часу. Звичайно, це вказує на те, що опір почав слабшати, але навіть капітуляція сама по собі - це ще не смиренність.
Воно майже позбавлене почуттів, як ніби біль пішла, боротьба закінчена і настає час «останнього перепочинку перед далекою дорогою».
Інколи, стоїть питання: «Повідомляти хворому його діагноз?» Хворий так чи інакше все зрозуміє, натяками стануть зміни у ставленні з боку інших, підкреслена уважність, знижений тон голосу і відведений в сторону погляд. Якщо лікар або член сім'ї не може повідомити хворому правду про його стан, пацієнт буде робити вигляд, ніби нічого не підозрює. Він дуже зрадіє зустрічі з людиною, яка готова його вислухати, але ні до чого не примушує, дозволяючи хворому прикриватися своїми щитами до тих пір, поки він сам того хоче[1].
В нашому житті знати і відчувати – різні речі. Наше життя складається з наших уявлень про нього, те, що важливо і має місце в нашому житті, коли ж трапляється горе, смерть близької людини, важка хвороба, ми відчуваємо глибоку тугу, розпач, безсилля. Інші речі відсуваються на задній план.
Важливо, щоб у цей період часу знаходилася людина, яка б підтримала, побула поруч. Професійна допомога у таких ситуаціях не менш важлива.
У даній темі висвітлено мої думки відносно роботи у важких життєвих ситуаціях, а також ефективне застосування методів і технік Позитивної психотерапії у роботі з термінально хворими. Кажуть, «ситий голодного не зрозуміє», напевно так, адже прожити - отримати досвід, «коштує дорого, але самий кращий вчитель».
Література
- Кюблер-Росс Элизабет. О смерти и умирании. Издательство: «София» 2001 г.
- Лэнгле А. Эмоции и экзистенция. Харьков: Изд-во Гуманитарный Центр, 2007.
- Носсрат П. Все хотят на небо, но никто не хочет умирать. Журнал «Позитум – Україна» № 5, 2013.
- Пезешкиан Н. Позитивная семейная психотерапія: семя как психотерапевт - М.: Март. 1996 – 336 с.
- Ялом И. Вглядываясь в солнце. Жизнь без страха смерти / Ирвин Ялом; [пер. с англ. А. Петренко]. — М.: Эксмо, 2009. - 352 с.
- Ялом И. Екзистенциальная психотерапія/ Ирвин Ялом; [пер. анг. Т.С.Драбкиной].- М.: "Класс", 1999.
Ірина Ковалишин
Опубліковано на сайті 09-09-2009