"Не іграшка": як іграшки впливають на розвиток дитини
Секрет важливості вибору іграшок для дитини лежить у особливостях дитячого розвитку: як відомо, дитячий мозок надзвичайно пластичний завдяки більшій, порівняно з дорослими, кількості зв'язків між нейронами. Якщо мозок дорослої людини здатний "відсіювати" неважливу інформацію, то мозок дитини, навпаки, налаштований поглинати і вбирати все, формуючи цим величезну кількість нових нейронних зв'язків. Ті зв'язки, які залишаються більш задіяними, зміцнюються та зберігаються. Така здатність до організації нових зв'язків та зміни старих називається "нейропластичність", і зазвичай слабшає з віком. Таким чином, перші стимули, що оточують дитину та перші враження ляжуть в основу її розвитку.
Які ж характеристики іграшок є важливими в контексті розвитку дитини?
1. Гендерна відповідність?
Як показують дослідження, хочемо ми цього чи ні, але ми схильні пропонувати дитині ті іграшки, які асоціюються з її статтю незалежно від інтересів дитини. Так, дівчаткам частіше пропонують "зрозуміли" ляльку, побути "мамою" або "дочкою", чайні сервізи, іграшкові коляски і т.д., а також атрибути, пов'язані з доглядом за зовнішністю. Хлопчикам зазвичай пропонують іграшки, які передбачають більше фізичної активності чи певну ступінь войовничості і агресивності: танки, солдатики, зброю. [1] Що ж у цьому поганого, запитаєте ви? Згідно з висновками Judith Elaine Blakemore, найбільш корисними для розвитку фізичних, музичних, розумових та артистичних здібностей дитини є ті іграшки, які не можна віднести до категорії “для хлопчиків” або “для дівчаток” [2]. Це такі іграшки, як конструктори, головоломки, ляльки без акценту на “привабливу зовнішність” (на зразок Барбі, Братц тощо), фігурки тварин. Також корисною буде наявність різноманітності: наявність ляльки-немовля допоможе розвинути у хлопчика уявлення про турботу та ніжність, які потім допоможуть у освоєнні батьківської ролі, а робот чи конструктор будуть корисні для розвитку просторового мислення дівчинки.
Підберіть дитячого психолога онлайн або в містах України.
2. Кількість
Більше – не означає краще: згідно з висновком Alexia Metz, менша кількість іграшок (близько 4) сприяла більш тривалій та більш “якісній” грі малюка: прояву більшої креативності та варіативності гри, прояву уяви. В іншому випадку, за наявності великої кількості іграшок, дитина була більше схильна відволікатися, демонструвала зниження стійкості уваги та концентрації. [3]
3. Реалістичність
Цей пункт покликаний відповісти на запитання, чи репрезентація зовнішності ляльки, якою грає дівчинка, впливає на її сприйняття себе. Згадайте Барбі: довгі ноги, вузька талія, велика по відношенню до тіла голова - логічно, що в дітті саме така зовнішність вважається еталоном краси. Дослідження результатів гри дівчаток від 5 до 8 років з ляльками Барбі показало меншу задоволеність своїм тілом у молодших дівчаток і прагнення до худших форм, але, тим не менш, цей ефект не проявлявся у старшої вікової групи. [4] Інше дослідження, в якому брали участь дівчата віком від 6 до 10 років показало, що дівчатка тієї групи, якій для гри надавалися більш реалістичні ляльки (що мають середні параметри), виявили більш значний апетит ніж дівчата з інших груп (ті, що грали ляльками з худими формами чи Lego) [5].
Чи це означає, що потрібно зовсім відмовитися від “традиційних” іграшок чи не купувати нових? Звичайно, ні. З урахуванням наведених фактів напрошується висновок, що дитині потрібні різні іграшки - і ляльки, і конструктор, і машинки, незалежно від статі, що дозволяють виявити креативність та уяву у грі.
1. https://www.youtube.com/watch?v=nWu44AqF0iI
Агрессия в детско-родительских отношениях ч. 4 Когда ребенок очень навязчиво, от сессии к сессии проигрывает однотипную агрессивную историю с игрушками: бьет, убивает, закапывает персонажей в своей сказочной истории это может сигнализировать о том, что ребенок претерпевал или являлся свидетелем р
Токсичные родители О токсичных родителях. Токсичные или дисфункциональные родители - это такие родители, которые не только не выполняют свои обязанности перед ребенком, но и формируют у своих детей целый комплекс мешающих жить установок.
запитати психолога онлайн2. Judith E. Owen Blakemore, Renee E. Centers Characteristics of Boys’ and Girls’ Toys / Sex Roles, Vol. 53, Nos. 9/10, November 2005 - р. 619-633
3. Carly Dauch, Michelle Imwalle, Brooke Ocasio, Alexia E.Metz The influence of the number of toys in the environment on toddlers’ play. / Infant Behavior and Development Volume 50, February 2018, р. 78-87
4. Dittmar, H., Halliwell, E., & Ive, S. (2006). Does Barbie make girls want to be thin? The effect of experimental exposure to images of dolls on the body image of 5- to 8-year-old girls. Developmental Psychology, 42(2), 283-292.
5. Doeschka J. Anschutzб Rutger C. M. E. Engels The Effects of Playing with Thin Dolls on Body Image and Food Intake in Young Girls / Sex Roles. 2010 Nov; 63(9-10): 621–630.
Дата публікації 2022-12-14 в 20:44:16
Опубліковано на сайті 14-12-2022