Некомпетентність та впевненість у власних силах
У 1999 р. Девід Данінг (професор мічиганського університету) та його аспірант Джастін Крюгер відкрили явище, яке зараз відоме як ефект Данінга-Крюгера.
⠀
Ефект ДК-явище, яке встановлює зв'язок між рівнем некомпетентності та впевненістю в собі. В теорії це означає, що людина, яка не має ніяких знань про якийсь процес знаходиться на піку впевненості у власній професійності.
⠀
Як наслідок люди некомпетентні в тій чи іншій сфері схильні до надзвичайної впевненості в собі та власних знаннях. На противагу цьому-компетентні люди схильні до постійних сумнівів у своєму професіоналізмі, недооцінці себе та своїх можливостей.
⠀
На практиці це означає, що люди, які не мають уявлення про вашу професійну сферу діяльності впевнені, що в ній немає нічого складного. Така персона вважає, що якби вона взялася за вашу діяльність, то однозначно залишила б вас далеко позаду.
⠀
Такі люди схильні знецінювати як результати вашої діяльності, так і будь-які ваші дії, пов'язані з нею. (Варто зауважити, що знецінення певною персоною вашої діяльності може мати ряд інших причин, зокрема ваша реальна непрофесійність, низька самооцінка цієї персони *намагання самоствердитись* та багато ін.)
⠀
Варто також згадати, що ефект ДК не має прямо пропорційного відношення. Тобто, якщо людина невпевнена в своїй діяльності — це ще не означає, що вона професіонал. Так само як і надмірна впевненість не робить людину менш професійною.
⠀
Найбільшою заслугою вчених є виокремлення 4 етапів розвитку по відношенню до невідомого знання та опис впливу кожного із цих етапів на формування впевненості.
- Пік нерозумності. На 1 ми високомірні, вперті та впевнені в своїх уявних навичках та знаннях. Тут завжди ми на піку своєї впевненості. Вихід із 1-це гігантський стрес, дискомфорт, розчарування, а іноді-біль.
- Долина відчаю-місце, де ми усвідомлюємо, що насправді нічого не знаємо про цю діяльність, або явище. Самооцінка тут падає майже до нуля. Зазвичай, опиняючись тут, людина намагається повернутися до першого етапу-нічого не знаю. Саме так більшість із нас починало якесь нове заняття і успішно кидало цю справу, зустрівшись із певними труднощами,або масивом інформації.
- Схил просвітлення-поборовши етап розчарування, ви продовжуєте рухатись вперед, збираючи по крупинах знання. На цьому етапі формуються певні навички і усвідомлення того, що я починаю щось розуміти.
- Плато стабільності-навички набувають автоматизму, ви досягаєте професійності. Це кінцевий етап, на якому ви усвідомлюєте, що навіть у цій діяльності є ще багато білих плям і, можливо, не вистачить життя, щоб привідкрити ці таємниці.
- В кінці з'являється певна впевненість в собі, проте ви продовжуєте сумніватися у власних силах. Навіть на 4 етапі ви не досягнете тієї впевненості, яка була у вас на етапі першому. Це абсолютно нормально, більше того, це професійно.
Зустрічаючись із некомпетентними людьми не будьте занадто суворі до них. Можливо вони застрягли на 1 етапі і не хочуть, або не можуть рухатись далі.
Допомагайте їм! Найкращий спосіб допомоги-це запитання, які стосуються цієї діяльності. Якщо людина захоче розвиватись, то запитання змусять її замислитись, а якщо ні-то навіщо продовжувати комунікацію.
Пишіть ще психологічні теми, які бажаєте побачити висвітленими. Коментуйте та поширюйте цю інформацію, якщо вона була вам цікавою. Внизу я залишу критику до ефекту ДК та опишу, чому його не дуже люблять серед науковців. Будьте професійними та добрими.
Критика ефекту ДК
Знайдіть психолога в Україні або онлайн, ознайомтеся з цінами на послуги психологів, читайте та отримуйте безкоштовні поради психологів.
Ефект, описаний вченими, літав у повітрі задовго до свого відкриття і сприймався як знання, за які не потрібно братись науковцям. Як наслідок уже в 2000 році вчені отримали Шнобелівську премію по психології (не переплутайте з Нобелівською). Шнобелівська премія - це саркастична відзнака для безглуздих відкриттів у галузі науки.
Варто зазначити, що до проведеного дослідження виникає чимало запитань, оскільки вибірка опитуваних була не такою уже й великою. Досліджувані в основному були студентами, а їхні відповіді аналізували запрошені експерти, на основі суб'єктивних факторів.
Опубликовано 2020-08-25 в 08:05
Опубліковано на сайті 15-03-2020