Нездорова відповідальність
Доброго дня, шановні психологи!
Моя проблема не екстренна, скоріш хронічна. І все ж зважуюсь просити вашої допомоги, щоб пережити цей момент і рухатись далі.
Одразу питання – чи правильно я розумію проблему? І які потрібно зробити кроки, щоб з нею справитись?
Разом з чоловіком та дітьми я проживаю в домі свекрухи. І це для мене велика проблема, тому що тут я не можу «поворухнутись». Отримую від неї критику і повчання щодо всього – виховання дітей, стосунків з чоловіком, приготування їжі, порядку в домі, спілкування, проведення часу, роботи, фінансів. З однієї сторони наполягає «Ми разом живемо, а значить нам треба спілкуватись», з іншої – в усьому вважає, що вона права. І я не можу висловити свою думку, розраховуючи на прийняття, чи хоча б елементарну повагу, тактовність.
Іноді мені потрібна просто тишина, і щоб ніхто ніяк не коментував те, що я роблю і як я живу.
Особливо мене зачіпає її непробивна позиція «людина не може робити те що їй хочеться, а має робити те що треба і як правильно». Натомість для себе я розумію, що мені просто необхідно якомога більше зважуватись робити те, що хочеться.
Також неймовірно зачіпає те, що вона дорікає мені моїми батьками, хоча я неодноразово просила її цього не робити. Але вона це продовжує робити в різноманітних формах. Хоча я й зважилась розповісти їй, що в сім’ї мені довелось переживати насильство, і що мені боляче і неприємно, коли мене звинувачують в чомусь, що стосується батьків. Це більше не звинувачення, а провокації. Ніби спеціально хоче вивести мене з рівноваги. Або ж мені так здається.
При цьому я залишаюсь жити в її домі. Не зважуюсь зробити рішучі кроки, щоб з’їхати на орендоване житло. Хоча для цього практично все є: з чоловіком домовились, є кілька варіантів будинків/квартир, які могли б нам підійти, фінансово теж могли б справитись. Так, оренда не дає такого відчуття надійності, стабільності, як власне житло. Але це дало б необхідну свободу, щоб Жити.
Мене утримує тут ще й відповідальність за свекруху. Я хвилююсь, що залишившись на самоті, вона не справиться. Хоча я можу помилятись – може навпаки їй буде краще. Вона людина досить депресивна останнім часом. Дуже тривожна (наприклад, по кілька разів в день вимірює тиск), дуже чутлива, нервова – після будь-яких конфліктів чи непорозумінь (і тих, що не стосуються мене) кілька днів ходить дуже незадоволена. Мені незручно від того, що вона в такому негативному настрої, хоча я не бачу варіантів як їй допомогти.
Вопрос от: ; Возраст: 25
Дополнение от автора
Буває, що прошу свого чоловіка (її сина) тактовніше поводитись в спілкуванні, проявляти турботу. Вони регулярно конфліктують, кричать один на одного. Мені не приємно. Від нього хочу, щоб відстоював себе спокійно і впевнено, а не через крик і «погрози» (наприклад, вже багато разів говорив їй, що переїде, але ж не зробив цього). Взагалі я розумію, що це їхні стосунки, і що це не моя справа. Але неприємно таке спостерігати.
Так вийшло, що до цього моменту я дуже прив’язалась, звикла до цього дому. Хоча ще до народження дітей відчула, що атмосфера насправді не така доброзичлива, як здавалось при знайомстві. Побоялась, що фінансово не справимось, і тоді чоловік категорично не хотів розглядати варіанти оренди. Ключовим тоді було рішення чоловіка. Тож на той момент якось змирилась, і це затягнулось.
Перший раз ми більш-менш серйозно збирались (хоч і ще не так рішуче, як зараз) переїхати ще до народження другої дитини, тому що хотіли мати більше простору. Тоді раптом в свекрухи стався серйозний перелом ноги, після якого була реабілітація більше пів року. В той раз було, здається, цілком логічним і закономірним залишитись і доглядати за нею. Вдруге, коли ми знайшли роботу в іншому місті, незадовго після того, як чоловік розповів їй про наші наміри, вона так само зламала другу ногу. І знову ж таки відміна переїзду. Зрозуміло, що таке не робиться спеціально. Але такі співпадіння лякають. Були ще не такі «яскраві» моменти, коли в неї раптом починалися проблеми з серцем в такому ж контексті.
Цього разу вже складніше зважитись на це рішення, і є тривога щодо того, що буде далі.
Що б я не зробила – це рішення вона не одобрить. Буде маса критики, незадоволення, якщо переїдемо. Те ж саме буде, якщо залишимось.
Я розумію, що це є стара нещасна людина, і що її установки, її поведінка, характер – результат пережитих в житті труднощів. Я ніяким чином не хотіла б чимось її образити, створювати дискомфорт. І припускаю, вона все робить з турботи, або просто бачить тільки такий спосіб вижити, а не бажаючи нашкодити.
Мені її чисто по-людськи шкода. Хоча і себе шкода, і своїх дітей, що я так живу «в клітці». Знову ж таки, я розумію, що в неї крім мене є свої діти, є брат, які можуть про неї потурбуватись.
Виходить, мене тут утримує те, що я беру на себе відповідальність, яку не потрібно брати. Залишилось зрозуміти, чому я її беру, і як її відпустити?
Я розумію, що конкретно зараз, можливо, не час для кардинальних змін (в зв’язку з карантином). Але таким чином може бути завжди не час для цього. А життя проходить. В мене вже більше року виражена астенія з невеликими «проблисками». І я розумію, що в цих обставинах мені не вибратись.
(Розумію, що буде рекомендація попрацювати з психотерапевтом особисто, щодо цього і всього іншого. Коли в мене була така можливість, я вже проходила терапію, і хоча це тривало не дуже довго, мені здалось, що я досить близька до правильного рішення, що я зможу. Зараз такої можливості немає хоча б тому що на час карантину не вдається залишатись наодинці взагалі.)
Боюсь втратити зв'язок з реальністю(

психолог онлайн
Вера Владимировна Морозова
Здрастуйте, Ірино!
Мені здається, Ви багато вже чого розумієте і гарно попрацювали над собою), але припускаєте одні й ті ж самі помилки - корені яких у відношеннях з батьками - в тій жертовній позиції, яка виробилась у Вас в результаті цього. І зі свекрухою ця позиція дуже яскраво проявляється - тому і не наважуєтеся на переїзд і не підштовхуєте до нього свого чоловіка.
цитата:
Мені її чисто по-людськи шкода.
Пастка саме в цьому. Відчуття жалю та виправдання людини, що маніпулює вами обома, а також є отруйною для Вас, проявляє вербальну агресію (критика - це теж прояв агресії), а також психологічний тиск. Свекруха - агрессор. Прихований, замаскований агрессор. Як змія, що виглядає такою маленькою та беззахистною, а потім несподівано жалить свого благодійника. Є така притча. Мабуть знаєте.
Так чи є та, кого треба пожаліти?
Окрім того, саме почуття жалю є дуже деструктивним як для того, хто жаліє, так і для того, кого жаліють.
Дополнение от автора
Павло Леонідович, дякую за відповідь!
цитата:
Мені здається, Ви багато вже чого розумієте і гарно попрацювали над собою)
Дякую за підтримку)
цитата:
припускаєте одні й ті ж самі помилки - корені яких у відношеннях з батьками - в тій жертовній позиції, яка виробилась у Вас в результаті цього.
Дуже болісно це признавати.
цитата:
Так чи є та, кого треба пожаліти?
І щодо батьків так, і в цій ситуації теж. Хоч і є відчуття, ніби я щось пропускаю, жаліючи і виправдовуючи. Це не дає мені проявити закономірну силу (агресію?), відстояти себе. Ніби я не вправі це зробити. Тим більше, коли стосується старших людей. Які крім всього ще й щось вклали, віддавали що могли (знову виправдовую))
Для мене в цьому "виправдати і пожаліти" взагалі якийсь особливо важливий сенс. Здається, що кожного можна зрозуміти, виправдати, і якщо так, значить можна вірити, що люди загалом хороші, і жити безпечно. Така логіка.
цитата:
Так чи є та, кого треба пожаліти?
Є така думка, що я повинна проявити вдячність, за те, що отримала тут. За те ж житло, наприклад. Можливо не пожаліти, а якось інакше. Я повинна за це заплатити. Розплатитись)
психолог онлайн
Павел Леонидович Басанский
Здравствуйте!
«Я повинна за це заплатити. Розплатитись)»
Вот вы и платите своей жизнью и здоровьем.
Не слишком ли велика расплата?
психолог онлайн
Павел Леонидович Басанский
Здравствуйте. Вероятно вы заметите, если прочитаете свой вопрос, что психологически вы как бы полностью находитесь в ней. В ее доме и мыслях о ней. О свекрови. Проживание в ее доме, это лишь конкретная метафора определенного психологического механизма адаптации. Действительно хотелось бы чтобы вы задумались и обратили внимание на то какие у вас были или есть отношения с родителями, с мамой. И сквозь призму этих конфликтов и потребностей попытались взглянуть на нынешние. Какие потребности ваши удовлетворяет подобный разклад.
Говоря о свекрове и перенося и связывая с ней все свои затруднения вы избегаете анализа своих чувств. Той пресловутой и в данном случае "нормальной" ответственности, которая указывается. Ненормальной, давящей и преследующей она становится именно потому что избегаются, отрицаются собственные эмоции и мысли посредством переноса и ассоциирования их с фигурой, личностью свекрови. Одна ваша фраза запомнилась... "Я хвилююсь, що залишившись на самоті, вона не справиться" i перед цим... "Мене утримує тут ще й відповідальність за свекруху". И в вашем вопросе много еще чего, что можно было бы прояснить и над чем поработать. Лишь пример.
То, как вы выносите свое чувство одиночества и принимаете идею, что вы одна и в бытийном, реальном плане вам одной решать свои проблемы и устраивать жизнь, которую вы хотите. Это можно или делать или избегать изменений, соотнося жизнь и проблемы со свекровью. Вы сэкономите много времени, если поймете и примите это сразу (менять свою жизнь в силах только вам и да, это будет вступать в конфликт с жизнями других, или их восприятием. Такова психическая реальность)
Эта способность выносить идею одиночества тождественна ответственности.
Конечно эта способность формируется и закладывается в отношениях с родителями, мамой и затем отцом. Почему важно понять и проанализировать какие возможные задачи развития и формирования вашего Я продолжают о себе заявлять уже в этих отношениях, что было возможно не вполне реализовано в прошлых родительско-детских.
Дополнение от автора
Вера Владимировна, спасибо за ответ!
цитата:
Вот вы и платите своей жизнью и здоровьем.
Не слишком ли велика расплата?
Я осознаю, что расплата своей жизнью и здоровьем не стоит этого. И вообще не имеет смысла. Спасибо, что обратили внимание!
психолог онлайн
Пожалуйста.
Всего вам доброго!
Дополнение от автора
Дмитрий Алексеевич, спасибо! Очень хорошо, что вы так развернуто и точно ответили.
цитата:
Вероятно вы заметите, если прочитаете свой вопрос, что психологически вы как бы полностью находитесь в ней. В ее доме и мыслях о ней. О свекрови.
Вы правы, на этот момент "айсберг" повернут именно этой стороной. На ее месте бывали и дети, и муж, и работа, раньше много чего еще.
цитата:
Проживание в ее доме, это лишь конкретная метафора определенного психологического механизма адаптации. Действительно хотелось бы чтобы вы задумались и обратили внимание на то какие у вас были или есть отношения с родителями, с мамой.
Не было отношений с мамой. Мама в моем детстве выполняла функцию обеспечения выживания, внимание проявляла в виде приказов, наказаний. И когда она бывала дома и чем-то занималась, чаще всего старалась меня куда-то отправить, чтобы я ей не мешала. Сейчас вот даже не хочется об этом говорить ничего.
цитата:
И сквозь призму этих конфликтов и потребностей попытались взглянуть на нынешние. Какие потребности ваши удовлетворяет подобный разклад.
Потребность во внимании, потребность быть нужной, значимой? Не знаю)
Мысль такая, что я сейчас не смотря на конфликты не ухожу, а остаюсь, налаживаю отношения, пытаюсь объяснить свое видение ситуации, держусь за "ответственность", чтобы проживать эти конфликты опять, гарантированно получать к себе таким образом внимание, хоть и негативное. Привычная "контролируемая" среда, с которой мне понятно как взаимодействовать. Стабильность.
цитата:
Говоря о свекрове и перенося и связывая с ней все свои затруднения вы избегаете анализа своих чувств.
В каком-то смысле самый удобный, близкий, очевидный способ функционирования.
цитата:
Вы сэкономите много времени, если поймете и примите это сразу (менять свою жизнь в силах только вам и да, это будет вступать в конфликт с жизнями других, или их восприятием. Такова психическая реальность)
Спасибо.
психолог онлайн
цитата:
Ірино, ось цитата із однієї психологічної книжки, яка, здається, пояснює, цю установку : "Увы, многим людям почему-то трудно дается понимание того, что жестокость в этом мире обычно вымещается на невинных. Очень часто жертвами такого насилия становятся дети. Причем, насилие по отношению к ним, как уже было сказано, очень часто оправдывается «воспитательным» процессом. Это «норма» нашей жизни – этому «учили» многих людей их родители, которые били их самих. Повзрослев, большинство людей начинают идеализировать своих отцов и матерей, вслед за ними, называя эти побои, насмешки и откровенные издевательства тем, что «родители хотели только добра». Это и понятно. Осознать своих любимых маму с папой как тиранов, которые просто таким образом решали свои проблемы, способен не каждый – это слишком болезненно и несет в себе глобальную перестройку собственного мировоззрения".
цитата:
я повинна проявити вдячність, за те, що отримала тут. За те ж житло, наприклад. Можливо не пожаліти, а якось інакше. Я повинна за це заплатити. Розплатитись)
А якщо не розплатитесь, будете відчувати себе потім перед нею щось винною? Добре, тоді заплатіть: грошима, речами, ліками, ще чимось іншим, але НЕ цим терпінням та жалістю, які вкорочують вік Вашого щасливого життя і перетворють (хочеться сказати "спотворюють") його на безрадісне існування та виживання.
цитата:
Потребность во внимании, потребность быть нужной, значимой? Не знаю) Мысль такая, что я сейчас не смотря на конфликты не ухожу, а остаюсь, налаживаю отношения, пытаюсь объяснить свое видение ситуации, держусь за "ответственность", чтобы проживать эти конфликты опять, гарантированно получать к себе таким образом внимание, хоть и негативное. Привычная "контролируемая" среда, с которой мне понятно как взаимодействовать. Стабильность.
Ну вот и "плюшки" пошли вкусненькие. Есть и бонусы для внутреннего и ненасытного ребёнка оказывается. Но только так он никогда не наестся - будет и дальше вечно голодным. И что же Вы?! Будете вечно зависеть от его ненасытного голода и искать тех, кто погладит, посмотрит, внимательно ударит и так будет ВСЕГДА?
Дополнение от автора
Павло Леонідович, дякую!
цитата:
Так і є. Але з мене досить. Все. Хочеться поставити точку і більше не вдаватись в ілюзії. Вони більше не працюють на мене. Дякую за цю цитату, дуже вчасно.
цитата:
А якщо не розплатитесь, будете відчувати себе потім перед нею щось винною?
Буду. І якщо зроблю по своєму і щось не вдасться, буде дуже гірко признавати, що вона була права, а я помилялась. Той же приклад з квартирою - якщо піти, то щоб точно до неї проживати більше не повернутись. Потрібно якось "спалити мости", щоб більше не повертатись. Хоча і таке рішення викликає дискомфорт. Потрібно щось інше.
цитата:
Добре, тоді заплатіть: грошима, речами, ліками, ще чимось іншим, але НЕ цим терпінням та жалістю, які вкорочують вік Вашого щасливого життя і перетворють (хочеться сказати "спотворюють") його на безрадісне існування та виживання.
Так і зроблю. Дякую.
цитата:
Ну вот и "плюшки" пошли вкусненькие. Есть и бонусы для внутреннего и ненасытного ребёнка оказывается. Но только так он никогда не наестся - будет и дальше вечно голодным.
Скільки всього було зроблено через ненаситність внутрішньої дитини. Скільки дурниць. Скільки невдалих рішень)) Злюсь на себе за це. По доброму злюсь, зараз без жалю за втраченим.
цитата:
безрадісне існування та виживання
Абсолютно точно.
цитата:
И что же Вы?! Будете вечно зависеть от его ненасытного голода и искать тех, кто погладит, посмотрит, внимательно ударит и так будет ВСЕГДА?
Думаю я готова більше цього не робити. Змінити алгоритм.)
Дякую Вам! Відчуваю себе набагато більше живою.
психолог онлайн
цитата:
Ви праві, Ірино, потрібно щось інше. Може таке? "Краще приймати власні рішення і бути неправою, ніж бути правою, але робити за чужими підказками"? Це моє власне висловлювання - тільки но сформулював)). І ще: "Я достатньо міцна для того, щоб спокійно визнати всі свої недоліки та помилки, не втративши при цьому гідності". Якщо згодні з цим - використовуйте.
цитата:
Краще зліться не на себе, а на своє нерозуміння в минулому.
цитата:
Думаю я готова більше цього не робити. Змінити алгоритм.)
Звучить обнадійливо, тепер справа відтворити це на практиці.
Будь-ласка!)
Дополнение от автора
цитата:
"Краще приймати власні рішення і бути неправою, ніж бути правою, але робити за чужими підказками"? Це моє власне висловлювання - тільки но сформулював)). І ще: "Я достатньо міцна для того, щоб спокійно визнати всі свої недоліки та помилки, не втративши при цьому гідності". Якщо згодні з цим - використовуйте.
Ось так набагато краще. Дякую.
цитата:
Краще зліться не на себе, а на своє нерозуміння в минулому.
Відчуття таке, що вже немає нічого страшного, як було до. Головне що я дійшла до цього моменту.
цитата:
Вже в процесі!
Я дуже вдячна Вам за допомогу! Нарешті я в ресурсному стані, якого не було давно (або й ніколи в такій мірі). Інсайт) Нарешті дійшло:) Склався пазл.
цитата:
відтворити це на практиці
Зможу, коли буде потрібно.:) Зараз якраз потрібно. Дякую!
психолог онлайн
цитата:
Дуже за Вас радий!
Будь-ласка)