У Психолога
Авторизація
Запам'ятати на місяць
Реєстрація Забули пароль?


Навчання під час війни. Поради вчителям.

У Психолога » Війна » Навчання під час війни. Поради вчителям.

Поступово школярі повертаються до навчання в містах та областях, де є така можливість.  

Сьогоднішнім вчителям випала непроста справа працювати з дітьми з досвідом війни, працювати під час війни, з дітьми які знаходяться в дуже різних умовах (хтось виходить на навчання із-за кордону, хтось з рідного міста, де ще немає повної безпеки, хтось із села у бабусі...).

 дети войны

На що хочу звернути увагу вчителів.  Українські діти і зараз, і після закінчення війни вийдуть на навчання з різним обсягом травмування і саме це обов’язково треба враховувати педагогам. Що я маю на увазі під різним обсягом. Хтось вчасно виїхав, але в сім’ї  може бути  травма вимушено переміщених (переселених) осіб. Хтось не виїхав і ховався в укриттях, постійно чув звуки сирени і вибухів. Будуть і такі діти, які опинилися з батьками в тривалій окупації або з бабусею під обстрілами і бачили як був пошкоджений бабусин будинок або вбитих сусідів… Тобто травматичні ситуації торкнулися багатьох дітей, але удар по психіці зовсім різний, тому що різний рівень травматизації (різні тривалість та інтенсивність травмуючої події) плюс неоднаковий рівень захисних механізмів у дітей.

Не всі діти, які отримали травматичний досвід матимуть згодом тривожні розлади або ПТСР. Оскільки психіка дітей та підлітків має резерви для адаптації та відновлення. Тому не у всіх, але у якоїсь кількості учнів можуть спостерігатися ПТСР або тривожні розлади після пережитих подій.

Зверніться до психолога безкоштовно з приводу війни або поставте питання на форумі.

Виходячи з усього описаного вище, я би не радила вчителям на онлайн-уроках  обговорювати переживання дітей та їх пережитий досвід, пов'язаний з  воєнними подіями.

Поясню чому:

По-перше, тому що зараз навколо учнів і так багато розмов про війну. Вони це чують з телевізора, від батьків, сусідів, друзів, коли батьки обговорюють телефоном, тобто скрізь.

По-друге, у вчителів немає достатньої психологічної підготовки, щоб «вирулити» ситуацію, якщо вона зайде в глухий кут, або викличе тригер у дитини. Звісно, всі вчителі вивчали вікову та загальну психологію. Але в умовах війни потрібні більш глибші знання, в тому числі кризової психології, роботи з травмою тощо.

Коли людину «тригернуло» на уроці (а не в кабінеті психолога/психотерапевта), то якщо ви не є  спеціалістом, зрозуміло, що ви не будете готові до психічної реакції та поведінки дитини. До цього ж, за реакцією та поведінкою такої дитини нелегко спостерігати іншим дітям і є ймовірність того, що у дітей, які спостерігають, може піти ланцюгова реакція, інакше кажучи, емоційне зараження, коли емоції однієї людини та пов'язана поведінка викликають подібні емоції та поведінку в інших.

Поясню, що «тригернуло» означає, що у дитини (підлітка, юнака) може бути паніка, істерика або якесь інше повторення нездорової поведінки.

читайте також:

Мой близкий вернулся с войны другим человеком. Как ему помочь? Война меняет людей. Солдат возвращается домой - и вот, после долгожданной и радостной встречи, близкие обнаруживают, что человека «словно подменили».

Життя у період невизначеності Хоча невизначеність завжди була невід'ємною частиною нашого життя, в умовах війни вона відчувається ще сильніше. Ось кілька порад, що можуть допомогти знизити вплив невизначеності на ваше життя та знайти сили повернутися до діяльності, що базується на ваших цінностях.

запитати психолога онлайн

Причому методи допомоги є, але онлайн набагато складніше допомогти ніж коли ми знаходимося поруч з дитиною.

Тому не треба питати в дитини того, що стосується теми війни або її переїзду. Зауважу, не уникати зовсім і назавжди теми війни, не переводити одразу цю тему на іншу тему, просто самому вчителю не варто починати розмови такого характеру. Не треба акцентувати увагу хто де знаходиться і як переживає або проживає події що відбуваються.

Якщо ви самі намагалися не торкатися теми війни, але знайшлася дитина, яка все ж таки починає говорити про війну, або про свої переживання, її не потрібно зупиняти. Більш імовірно, що це буде дитина не старшого підліткового віку, а дитина 7-11 років, в цьому віці діти частіше говорять про свої думки та почуття з дорослими, яким вони довіряють. В такому випадку треба вже вислухати дитину й не перебивати. Показати їй свою підтримку. Підтримуємо контактом очей, кивками: «так», «угу», «зрозуміл(а)». Щодо слів підтримки, то краще сказати менше, ніж сказати зайвого. Тобто підтримати звісно треба, але продумати що можна сказати, щоб випадково не знецінити дитячі переживання. «Я розумію, що тобі було (є) дуже важко», «Я бачу, що ти хвилюєшся за батька, який захищає нашу країну»…

Ці всі рекомендації стосуються і післявоєнного часу. Зараз ми не знаємо коли закінчиться війна. Але і після війни дітям треба деякий час, щоб оговтатися та відновитися. Кожній дитини буде потрібен свій проміжок часу для цього відновлення.  

Хочу додати, що сьогодні, на мою думку, завдання вчителів не стільки навчати дітей нового, як повторити та закріпити здобуті раніше знання, дати зрозуміти дітям, що повертається хоч якась стабільність, дати їм відчуття повернення якоїсь частини звичного для них життя. 

У Психолога » Війна » Навчання під час війни. Поради вчителям.
психолог

Оцінка публікації
  подобається публікація?  

Безкоштовна розсилка цікавинок!

 
психологія voyna Стресс и его влияние на организм человека

     В условиях войны, большинство людей находятся под влиянием сильных негативных эмоций, то есть испытывают стресс. Стресс – это реакция организма на ненормальные обстоятельства, как способ адаптации к нынешним реалиям. Обстоят...

психологія voyna Особливості процесу психотерапії та його результатів у період війни

На одній із інтервізійних груп я почув від колеги важливу думку. Вона полягала в тому, що після 24-го лютого ми всі регресували (повернулися назад) до певних попередніх станів. Клієнти, які тривалий час займалися власною психотерапією ...

Усі публікації розділу Війна ᐉ

 
Обговорення "Навчання під час війни. Поради вчителям."

поки немає коментарів...


Щоб прокоментувати, авторизируйтеся або зареєструйтеся!
qr