Потрібна допомога військовому у відставці
Добрий вечір! Мій близький родич служив у ЗСУ з 2022 року і зараз демобілізований за віком (60 років). Це найдобріша та найсміливіша людина, яку я знаю. Але зараз вдома йому важко. Він звик керувати всім, є тільки його думка і неправильна. Постійно свариться з родичами, а ще гостро переживає воєнні події, нервує. Це все дуже несхоже на людину, яку ми знали. Коли сказали що йому потрібен психолог - образився( Але я ще наприклад цього не казала, можливо якось спробувати підійти до цієї теми інакше? Підкажіть, будь ласка, що робити в такій ситуації? Куди звертатись? Можливо маєте подібні випадки в практиці?
Питання від: ; Вік: 30

психолог онлайн
Доброго вечора.
Родичу потрібна допомога психіатра, бо його стан дуже нагадує симптоми ПТСР (посттравматичний стресовий розлад, що часто буває у військових). А також довготривала психотерапія (не просто з психологом, а саме психотерапевтом, що працює у підході травмафокусована терапія або EMDR). Але примусово психотерапевти нікому не допомагають, і якщо родич сам не усвідомить,що йому потрібна допомога, терапія йому на користь не піде.
Можна сформулювати так: "Я дуже вдячна тобі, що ти захищав нашу країну, і не можу уявити, через що тобі довелося пройти на фронті. Також, я переживаю за тебе, бачу, що ти змінився, що тобі важко адаптуватись до мирного життя. Коли я казала, що тобі потрібен психолог, то не мала на увазі, що з тобою щось не так. Це значить, що війна травмувала твою психіку, так само, як люди травмуються фізично. Пораненим людям потрібен лікар, так само травмованим людям потрібен психотерапевт, і це нормально - просити по допомогу." (Або іншими доступними для родича словами, зберігаючи зміст.)
При цьому, родич сам повинен хотіти отримати допомогу, бо це його зона відповідальності.
психолог онлайн
У Вашого родича зараз складний період - психологічна адаптація до інших умов життя.
Змінився ритм життя, соціальне оточення і треба переосмислити свою роль у суспільстві.
Цей період часто асоціюється із кризою ідентичності, адже служба протягом багатьох років була важливим елементом самовизначення.
Однак активний пошук нових інтересів та способів самореалізації може суттєво підвищити якість життя у цей час.
Життя після демобілізації для багатьох людей асоціюється з новим етапом життя, часом відпочинку та розслаблення. Однак цей перехід може супроводжуватись значними психологічними труднощами. Новий ритм життя може викликати почуття втрати, ізоляції та невизначеності. Втрата щоденного розпорядку та звичного кола спілкування здатна призвести до стресу і навіть депресії.
Важливо усвідомити, що цей етап не кінець активного життя, а початок нового шляху. Люди, які швидко адаптуються до змін, зберігають позитивний настрій і знаходять нові сенси, відчувають менше емоційних труднощів.
Перший крок до успішної адаптації – це усвідомлення власних інтересів.
Перший крок до успішної адаптації – це усвідомлення власних інтересів. Можна почати з простої вправи: поставити собі питання, чим би я хотів займатися. А далі - записати всі ідеї, які спадають на думку, і намагатися зрозуміти, що приносить задоволення і радість.
Підтримка близьких допомагає долати будь-які життєві труднощі.
Можна подумати про роботу з молоддю, наприклад, на військових кафедрах чи школі.
Важливо розпочати діяти.
До психолога можна звертатися лише за бажанням самої людини. Проти ъъ волі допомогти не можна.
Відредаговано автором 21-04-2025 00:09:50