У Психолога
Авторизація
Запам'ятати на місяць
Реєстрація Забули пароль?


ВЗАЄМОДІЯ СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ ІНДИВІДА І СТРЕСУ В УМОВАХ ПОШИРЕННЯ СОVID – 19.      Макаров В.І.

У Психолога » Початок практики » Взаємодія соціального інтелекту індивіда і стресу в умовах поширення СОVID – 19

ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА В УМОВАХ СИНДРОМУ СОVID-СТРЕСУ

Інтернет-посібник

ВІННИЦЯ  2021

УДК: 159.98:159.944.4COVID-19(0.034.2)

П86

Рекомендовано до друку Вченою радою КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти» (протокол No5 від 23 червня 2021 р.)

Рецензенти:

Сайт пропонує безкоштовні поради психологів (чат).

Потапчук Є. М. - доктор психологічних наук, професор

Томчук М. І. - доктор психологічних наук, профессор Шпортун О.М.

П86 Психологічна допомога в умовах синдрому COVID-стресу: За науковою редакцією Шпортун О. М. // Інтернет посібник -

Вінниця: КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти», 2021. – с. 114

       ВЗАЄМОДІЯ СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ ІНДИВІДА І СТРЕСУ В УМОВАХ ПОШИРЕННЯ СОVID – 19.      Макаров В.І.

       Не міркуватимемо про переваги різних видів щеплень. Можна передбачити, що всі препарати мають певні плюси і можливі мінуси.  Цього, за великим рахунком, поки ніхто не знає. На сьогоднішній день з'ясувалося те, що давно було відоме, а саме - люди дуже різноманітні і, відповідно, дуже часто по-різному реагують на зовнішні стимули, особливо негативні. На рівні почуттів, тобто інтуїтивно Лев Толстой відбив це в «Анні Карениній» знаменитою фразою: «Всі щасливі сім'ї схожі один на одного, кожна нещаслива сім'я нещаслива по-своєму».

читайте також:

Тренинг по психодиагностике, или первый отчет вашего спец.корра.:) Как проходил авторский тренинг профессора Бурлачука Л.Ф. «Методика Роршаха», организованный издательством психологических тестов «ОС Украина»

«Новорічні мрії» сучасних дітей! Хочеться поділитися цікавим клінічним випадком із моєї щоденної роботи. Батьки звернулися зі скаргами на істеричну поведінку дитини...

запитати психолога онлайн

        Все це так. Але є загальна реакція на грізну загрозу, від якої дуже  складно сховатися, це стрес. І ось тут можна і треба використати як би загальний чіткий підхід - психологічні способи роботи з потенційними клієнтами. Я пропоную конкретні чиники допомоги таким людям - використання методів нейро-лінгвістичного програмування (НЛП).

         Багато психологів вже давно критикують цей напрям в практичній психології з багатьох причин. По-перше, з позицій класичної психології і психотерапії, багато теоретичних положення НЛП викликають сумніви, а творці цього напряму Річард Бендлер і Джон Гриндер йдуть від наукової дискусії із цього приводу, заявляючи, що нейролінгвістичне програмування - це практична ефективна допомога людям, а не наука. По-друге, сам Річард Бендлер - дуже неоднозначна особа в плані поведінки і не лише в поведінці. По-третє, маса не дуже адекватних людей і авантюристів, які взяли на озброєння принципи НЛП, обіцяючи громадянам досягнення всього. Усе це так, але якщо відкинути супроводжувальну рекламну шелеху. Цей скептичний погляд на НЛП зберігається і по відношенню до результатів роботи із стресами, страхами, не обгрунтованою агресією, а так само з посттравматичним синдромом. Їх мотивація - "залізна". Мовляв, ти працюєш з симптомами, а не з глибинними проблемами, які визначають ці симптоми.

        Можна і так би мовити. Але! Є ситуації, їх досить багато, коли просто немає часу з'ясовувати ці глибинні чинники, а вони існують, і впливають прямо або побічно("тут і зараз") на емоційний стан клієнта. До таких ситуацій відноситься стан, що склався, з коронавірусом в Україні, та і у всьому світі.

         Людство пережило багато страшних епідемій: віспа, чума і багато інших. Це у минулому. Але і зараз існує багато хвороб, від яких помирають люди. Але СOWID - 19 стоїть осібно, він повертає нас в далеке минуле. Після початку пандемії коронавірусної інфекції почали рости проблеми з психічним здоров'ям громадян. Психологічні наслідк пандемії дуже великі, говорять міжнародні фахівці, і ці наслідки вивчатимуться дуже ретельно.

        Але це буде потім. Хто, на сьогодні, найбільш схильний до емоційної дії цієї ситуації, що склалася? У пресі публікуються численні випадки самогубств, пов'язаних із зараженням коронавірусом. Хто ці жертви? Адже не усі люди, що упізнали діагноз, позбавляють себе життя. Це ті, хто не має розвиненого соціального інтелекту в такому ступені, щоб протистояти негативним емоціям, який межує з панікою. Вони не уміють спілкуватися, замикаються в собі. Багато хто з них повідомляв про когнітивні труднощі у виконанні основних повсякденних дій. З цією категорією людей можна працювати із стресами, використовуючи методики НЛП.

          Сенс цієї роботи можна прояснити на прикладі зіставлення тривоги і страху. Традиційно вважається, що тривога - це "...емоційний стан, що виникає в ситуаціях невизначеної небезпеки і проявляється в очікуванні неблагополучного розвитку подій. На відміну від страху як реакції на конкретну загрозу тривога є генералізованним, дифузним або безпредметним страхом" (Психология. Словарь, 1990). Страх - емоція, що виникає в ситуаціях загрози біологічному або соціальному існуванню індивіда і спрямована на джерело дійсної або уявної небезпеки" (Психология. Словарь, 1990). Іншими словами, страх - це конкретна загроза індивідові. Але конкретна небезпека сприймається легше, ніж невизначеність, адже можна зосередитися на її подоланні. Тому багато людей інтуїтивно "переводять" свою тривогу в страх. Так от, легше працювати саме із страхами, оскільки є чіткий запит клієнта, який зрозумілий і психологові. І результати дії, позитивні або негативні, можна чітко відстежити.

          У НЛП є дві базових техніки - "Помах" і "Колапс якорів". Вони носять універсальний характер. Опис їх даний в численній літературі по НЛП. Страхи, пов'язані з можливим зараженим, переводяться в конкретні відчуття цих страхів : стискається горло, серцебиття, холодіють руки або ноги і так далі. Наступний крок – виявлення спускового гачка(тригера), який запускає ці відчуття. Зрозуміло, що будь-який емоційний стан у індивіда відбивається на фізіологічному рівні і - навпаки. І ось з цими фізіологічними станами ми працюємо. Точніше ми починаємо працювати з емоціями, змінюючи психоемоційний стан, назва якому - страх.

           Можна починати роботу, змінюючи тригер для зміни вищезгаданого стану. А можна працювати вже з існуючим станом страху, не з'ясовуючи його безпосередні причини на рівні опущень. Адже на рівні свідомості причини давно відомі: можливість зараження з неясним результатом, включаючи смерть. Використовуючи "Помах", ми можемо змінити тригер, що запускає емоційні проблеми, тобто "постріл" не станеться, а отже, не буде запущена паніка, сильний стрес і так далі Такий підхід буде продуктивним, якщо провідна репрезентативна система у клієнта - візуальна. Декілька наших уточнень з приводу використання "помаху". Якщо ж складно визначити зорові образи, що запускають проблему, то ми працюємо з тим, що вже є - з соматичними відчуттями, що представляють емоційну проблему. Це люди, провідна репрезентативна система яких - кінестетична. Тут використовується "колапс якорів".

          Повторюю ще раз, психологічна допомога йде на рівні роботи безпосередньо з емоціями. Саме зміна негативного емоційного стану дозволяє клієнтові включити більшою мірою свою свідомість, логіку, інтелект. Що дозволяє об'єктивно оцінити свій стан і ситуацію навколо себе. Наш особистий досвід роботи з жителями Луганщини, що опинилися в схожій ситуації дозволяє це затверджувати. (Макаров, 2017).

         Ось короткий опис помаху у класиків НЛП : "В помаху з розміром/яскравістю ключовий образ спочатку великий і яскравий, а потім швидко стає маленьким і тьмяним. У той же самий час бажаний Я-образ спочатку маленький і тьмяний, і швидко стає великим і яскравим. Завдяки такій зміні субмодальності увага людини швидко переноситься з ключового стимулу на бажаний Я-образ за допомогою процесу, що називається зчепленням : з'єднання двох переживань разом. Три головні елементи помаху такі:

  1. Вибір ключового стимулу, від якого починати помах.
  2. Створення бажаного, привабливого і мотивуючого Я-образа.
  3. Використання потужних зрушень субмодальності для з'єднання воєдино двох цих репрезентацій (Андреас, 2004).

           У класичному варіанті застосовується інтеграція негативного образу з образом   Я-ідеального.       Це образ самого себе, що не має сьогоднішніх проблем, від яких треба позбавитися. Але, як показала наша   практика, створення в уяві такого образу з потрібними якостями викликає утруднення у наших клієнтів. Ми  припускаємо, що наші громадяни мають дещо інший менталітет, на відміну від американських жителів, які завжди спиралися на себе, а не на допомогу держави. Наша міра самостійності ментально, до сьогоднішнього часу по енерції обмежена, що і проявляється в труднощах створення свого я-образа.

           Ми вирішили цю проблеми, використовуючи в "помаху" не Я-образ, а будь-хто емоційно позитивно насичений образ. Це може бути, що завгодно: улюблений кіт, образ заходу на морі і так далі. Тут необхідно, щоб ці позитивні, ресурсні образи мали більшу емоційну енергетику, чим негативний тригер. І в цьому випадку відбувалася інтеграція емоцій, і необхідний результат був досягнутий. В окремих випадках ми проводили помах з іншими, негативними образами, і був кінцевий позитивний результат. Тут спрацьовував ефект розриву патнерів. Але, це швидше експеримент. Ця тема вимагає окремої розмови. Звичайно, запропонований варіант роботи не є остаточною панацеєю від цих стресів. У ідеалі потрібний психологічний супровід, але технічно це мало ймовірно.

Література

1. Андреас Стив. Андреас Коннира. (2004) Измените свое мышление – и воспользуйтесь результатами. Новейшие субмодальные вмешательства НЛП. – М., Прайм-Еврознак. 242 с.

2. Макаров В. И. (2017) Оказание психологической помощи переселенцам и участникам АТО средствами нейролингвистического программирования // Гібридна війна на Сході України в міждисциплінарному вимірі: витоки, реалії, перспективи реінтеграції : зб. наук. праць. с. 206-215.

3. Петровский А. В., Ярошевский М. Г. (Ред.) (1990) Психология. Словарь. 2- изд., испр. и доп. – М.: Политиздат,  494 с.

     

У Психолога » Початок практики » Взаємодія соціального інтелекту індивіда і стресу в умовах поширення СОVID – 19
психолог

Оцінка публікації
  подобається публікація?  

Безкоштовна розсилка цікавинок!

 
психологія nachinayushim-psihologam Практикум по регуляции страха смерти

Инструкция «Вернитесь в вашем воображении в раннее детство. Когда вы впервые узнали, что все живое умирает, что люди смертны?

психологія nachinayushim-psihologam Базовое принятие - и все-таки оно есть!

У каждого человека есть минимальное базовое принятие. Такую формулировку я вывела из научной статьи М.А. Хазановой. Эта идея очень мне понравилась, и я решила ее разработать более подробно.

Усі публікації розділу Початок практики ᐉ

 
Обговорення "Взаємодія соціального інтелекту індивіда і стресу в умовах поширення СОVID – 19"

поки немає коментарів...


Щоб прокоментувати, авторизируйтеся або зареєструйтеся!
qr