Страх
Дуже страшно після того як поховала два місяці назад подругу,мене прислідують страхи,були панічні атаки,всього дуже боюсь,я помру скоро?прочитала статтю про те що відчувають люди перед тим як мають вмирати,вроді пройшло два місяці але ще важко ,подруга сниться .
Вопрос от: ; Возраст: 16

психолог онлайн
Здравствуйте, Мария.
Переживать остро страх смерти после потери близкого человека - это нормально.
Прошло всего два месяца после смерти подруги - это слишком малый срок, чтобы чувства и переживания улеглись. Иногда для проживания утраты требуется год-полтора года, у каждого человека по -разному.
Есть ли рядом с вами взрослые люди или друзья, с которыми можно поделиться своим горем?
Если есть - хорошо, если таких людей нет, желательна помощь специалиста.
Всего вам доброго!
психолог онлайн
Добрий вечір, Марія.
Співчуваю Вашій втраті і цілком погоджуюся із колегою, що те, що зараз Ви переживаєте є цілком природнім і нормальним.
Кюблер Рос виокремила 5 стадій проживання втрати:
- заперечення ("ні, цього не може бути") - 7 днів;
- злість ("Це несправедливо, що моя подруга померла, що вона покинула мене") - 2 тижні - 3 місяці;
- торги ("Чому так сталося?"; людина може обдумати, чому це сталося, що було не правильно, не враховано, призвело до втрати і, таким чином, начебто "перероблювати минуле") - до 1 року;
- депресія (безнадія, печаль, смуток) - до 1,5 року.
- прийняття.
Відповідно, тривалість і черговість проживання цих стадій є індивідуальною. Можливо Ви зараз знаходитеся на 4 стадії "депресії" - не уникайте її, дозвольте собі відчути сум та відкрио просіть та приймайте підтримку (у нашій культурі побутує думка, що не потрібно говорити про втрату, бо це лише більше засмучує людину. Насправді - навпаки).
Іноді люди "застрягають" на 4 стадії тому, що вони забороняють проживати собі стадію "гніву". Якщо ви відчуваєте, що це про Вас, тоді рекомендую зробити "вправу із написанням листа" (нижче я її розписала), де Ви можете описати не лише свій сум, але й інші негативні переживання і відчути полегшення.
Також психолог І. Ялом казав, що переживання втрати дає нам "досвід пробудження". У кожного з нас є базовий страх смерті, просто, в деяких випадках, він загостроюється і "виринає назовні" (у вигляді нічних жахіть, підвищення тривожності, виникнення панічних атак тощо). Рекомендую Вам почитати книгу І. Ялома "Вдивляючись у сонце" (автор має великий психотерапевтичний досвід роботи із втратами та дає хороші рекомендації для зменшення страху смерті) .
Отже, що я можу порадити:
а) відверто поділіться зі своїми близькими про свої почуття, пов'язані із втратою та Ваш емоційний стан на зараз. Чим більше Ви будете про це говорити, тим Вам стане краще. Не бійтеся просити про підтримку;
б) спробуйте написати листа своїй загиблій подрузі, в якому відверто скажіть їй все, що Ви хотіли б їй сказати наостанок, вилийте свої почуття на папері. Якщо захочете, можете уявити, що вона сидить перед Вами і зачитати цього листа вголос. Наостанок, скажіть, що Ви її відпкскаєте. Після цього, розірвіть лист та викиньте, або спаліть в безпечному місці.
в) рекомендую звернутися до психолога для додаткової підтримки та проживання втрати (особливо, якщо Ви будете і далі спостерігати підвищення страху).
Дополнение от автора
Я написала лист ,включила пісню якраз про втрату друга і як друзі проводили разом час,про моменти,було спочатку легко ,коли заграла пісня і почала писати ,стало важче накопилась обіда на саму себе що може то я винна ,я написала про все що відчуваю ,попросила вибачення за все,в кінці написала прощай,і порвала лист і сказала я тебе відпускаю ,почала сильно плакати,було важко,трохи лекше але всеодно трусить , дякую вам
психолог онлайн
Дуже радію, що Ви спробували, Ви велика молодець! :)
Так, під час написання Ви переживаєте сильні емоції, а після можете відчути виснаження і слабкість у тілі (тоді варто лягти і поспати). Це добрий знак, який свідчить, що Ви потроху відпускаєте болісні почуття, пов'язані із втратою. Також не забувайте просити про емоційну підтримку у своїх близьких. Якщо Ви помітете, що Ваш пихологічний стан не буде покращуватися - зверніться до психолога на індивідуальну консультацію.