"Все хороше в мене вже БУЛО..."
Вітаю!
Колись давно, у юному віці, мене дуже дивували люди 40-50років,які поводилися так, ніби їхне життя скінчилося, які казали, наприклад, коли їм на святі бажали найкращого, щось типу "Все найкраще в мене вже було", або "хорошого вже не буде..." А тепер я їх розумію, бо почуваюся так само. Мені важко прийняти своє старіння, ще й на тлі війни. Я втратила дім, дуже дорогу нерухомість, нову таку я не зможу придбати. Багато цінних особисто для мене памятних речей. Домашніх улюбленців. Розпалися звичні звязки, бо хтось загинув, хтось пропав без вісти, хтось втік далеко, а ще багато травмованих,які не можуть або не хочуть спілкуватися. Заощадження розтрачені. Життєві сили підірвані. А тут ще й вікова криза. Ладно там зовнішність, красунею ніколи не була, навіть просто гарною, а от здоров"я втрачати дуже страшно та боляче. А що буде далі, ввзагалі страшно думати. В мене є близькі, які від мене залежать та потребують моєї заботи, треба якось вилазити, а як не зрозуміло ввзагалі...
Питання від: ; Вік: 40

психолог онлайн
Володимир Анатолійович Тарасенко
Ірина Гуральчук
Доброго вечора, Тетяно!
У Вашій оповіді читається багато болю, багато втрат, як пов'язаних з війною, так і життєвими кризами. Я не буду писати, що період 40-50 років райдужний (мені самій ще нема сорока і логічно, що я поки не знаю який він), але у кожному віці є свої труднощі, які важливо враховувати, не тільки для повноцінного життя, але і для переживання криз.
При цьому, як переживання численних втрат (близьких, улюбленців, майна, почуття особистої безпеки), так і переживання кризи середнього віку, - це питання екзистенційного характеру. Тобто, пов'язані з життям та смертю, з нашим існуванням, або такі проблеми, з якими, в тому чи іншому вигляді, може стикнутися практично кожна людина.
Тому дуже важливо в таких кризових важких обставинах знаходити для себе опори тут і зараз, щось, що наповнюватиме Ваше життя сенсом і підтримуватиме. Також важливо проживати всі свої емоції, в тому числі і такі, що зазвичай подавляються свідомістю, для того щоб втрати, пов'язані з війною, були вчасно відгорьовані. Це все запит на тривалу роботу з психотерапевтом.
психолог онлайн
Марія Радченко
Ирина Григорьевна Инститорова
Доброго ранку, Tetyana!
цитата:
Колись давно, у юному віці, мене дуже дивували люди 40-50років,які поводилися так, ніби їхне життя скінчилося, які казали, наприклад, коли їм на святі бажали найкращого, щось типу "Все найкраще в мене вже було", або "хорошого вже не буде..."
На вашу думку, чому вони так казали, адже вік 40-50 - це період, коли людина вже має досвід і ще має багато сили, щоби реалізувати свої плани і мрії?
цитата:
Мені важко прийняти своє старіння, ще й на тлі війни. Я втратила дім, дуже дорогу нерухомість, нову таку я не зможу придбати. Багато цінних особисто для мене памятних речей. Домашніх улюбленців. Розпалися звичні звязки, бо хтось загинув, хтось пропав без вісти, хтось втік далеко, а ще багато травмованих,які не можуть або не хочуть спілкуватися. Заощадження розтрачені. Життєві сили підірвані. А тут ще й вікова криза.
Прийміть мої щирі співчуття з приводу ваших втрат. Це так боляче, так прикро, що іноді навіть не знаєш, як це все витримуєш. Однак ви не лише витримуєте, ви ще й турбуєтесь про своїх близьких(!)
цитата:
В мене є близькі, які від мене залежать та потребують моєї заботи
Мабуть, в цьому ваша сила - в людяності. В душевних якостях, в якомусь дуже глибокому і тому стійкому відчутті - я зможу, я пройду крізь. Попри усі виклики і випробування(!)
цитата:
треба якось вилазити
На даному етапі ТРЕБА звучить більш актуально, ніж ХОЧУ. Я особисто вірю, що цей період мине. І згодом ХОЧУ, тобто бажання, повернуться до вас.
цитата:
а як не зрозуміло ввзагалі...
Варто подивитись на себе і озирнутись навкруги, на тих людей, що поруч, і на можливості, які доступні на тепер. Прийняти усі складнощі обставин... і почати робити реально можливе на цей день(!)
Вкладатись у практичні буденні речі, майже розчинятись в них...
Спілкуватись з оточуючими, слухати і відкриватись, проте не впускати в своє серце смуток і розчарування...
Обов'язково знаходити час для себе. Для своїх улюблених справ - з тих, що доступні сьогодні...
Увечорі хоча б на хвилинку дивитись на зоряне небо, а вдень підставляти обличчя під сонячні проміні, аби вони зігрівали вас.
цитата:
А тут ще й вікова криза. Ладно там зовнішність, красунею ніколи не була, навіть просто гарною, а от здоров"я втрачати дуже страшно та боляче.
Так, старіння, особливо на тлі втрати здоров'я, - річ вельми неприємна. Водночас фокусування на негативі тим більше підриває сили і породжує зневіру. Тому варто попрацювати над відновленням врівноваженого і конструктивного ставлення до життя як такого, яке передбачає прийняття вікових змін. Із цим завданням допоможе впоратись психолог.
Розкажіть про свою сім'ю. Про кого дбаєте ви і хто реально може надати вам суттєву підтримку?
Чим ви займаєтесь? Що любите? Що приносить вам задоволення? Словом, звідки можете черпати ресурси і сили, так необхідні у скрутний час?
Відредаговано автором 12-06-2025 09:30:31
психолог онлайн
Марія Радченко
Володимир Анатолійович Тарасенко
Вітаю,]Tetyana.
Коли людина бачить перед собою велику гору, вона розуміє, що не зможе її подолати. А коли, вона бачить декілька пагорбів, розуміє, що буде важко, але вона впорається. Тому я пропоную вам розділити оцю велику проблему на частини:
Перша- це про горювання.
« Я втратила дім, дуже дорогу нерухомість, нову таку я не зможу придбати. Багато цінних особисто для мене памятних речей. Домашніх улюбленців. Розпалися звичні звязки, бо хтось загинув, хтось пропав без вісти, хтось втік далеко, а ще багато травмованих,які не можуть або не хочуть спілкуватися. Заощадження розтрачені.»
Так, це про втрату. Й ви маєте це прожити: відплакати, відсумувати, відтужити за тим життям. А потім прийде прийняття, не погодження, а прийняття, що цей життєвий етап в минулому й треба рухатися далі. Ви, звісно « будете згадувати про « те» життя, але вже без болю та відчаю.
Друга: « А тут ще й вікова криза»
Неприйняття вікових змін- це тільки одна із складових вікової кризи. Вікова криза- це набагато більша та потужніша річ. Й при умовно кажучи, правильному» її проходженні, життя людини може кардинально змінитися в кращу сторону. Тому, я б радила дослідити це питання. Там може бути багато ресурсів, які вам зараз так необхідні.
Третя: «В мене є близькі, які від мене залежать та потребують моєї заботи»
Для мене це звучить одночасно як ресурс і як проблема. Як ресурс, зрозуміло. А як проблема- там багато ваших фізичних та психологічних сил, що приводить до перевтоми. Я б на це також звернула увагу.
Тобто, їжте слона по частинах й бажано не сама, долучить психолога. Впораєтесь набагато швидше.
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 382986 для Марія Радченко
Добрий день! Дякую за відповідь. Якщо відверто, я взагалі не уявляю, де кінець того горювання, і які саме опори я маю віднайти для себе. Пройшло вже 3 роки з того прильоту, а здається, все сталося тільки вчора, я пам'ятаю все дуже яскраво. Не знаю, за що чіплятися. Не бачу майбутнього для себе. Я відвідувала кілька груп з психологом, і безкоштовних і платних. Я не хочу нікого образити чи знецінити, але чесно не можу сказати, чи допомогло мені якось. До того ж мої переживання виявились такі важкі, що не кожен витримає це слухати, навіть не кожен психолог(це мені сама психолог на останній групі сказала)
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 382989 для Володимир Анатолійович
Добрий день!
"На вашу думку, чому вони так казали, адже вік 40-50 - це період, коли людина вже має досвід і ще має багато сили, щоби реалізувати свої плани і мрії?"
Кожен зі своїх причин. Добре, коли як ви кажете, хтось ще має багато сил, а хтось не має і вже не зробить того, що не встиг. Хтось шкодував, що забагато часу пішло на роботу, а мало на близьких. Головне, що було у всіх цих людей спільного - це сум, що вже не можна нічого змінити. Не можна пережити радісні миті заново, і не можна відмінити поганого і зробити якось краще. Менше можливостей- наприклад, змінити сферу діяльності. І якщо чогось не сталося, то навряд чи вже станеться.
"Прийміть мої щирі співчуття з приводу ваших втрат. Це так боляче, так прикро"
Дуже дякую вам.
"Однак ви не лише витримуєте, ви ще й турбуєтесь про своїх близьких(!)"
Це просто про обов'язок. Я наче запрограмований автомат. До того ж за мене це ніхто не зробить.
психолог онлайн
Ірина Гуральчук
цитата:
Якщо відверто, я взагалі не уявляю, де кінець того горювання, і які саме опори я маю віднайти для себе. Пройшло вже 3 роки з того прильоту, а здається, все сталося тільки вчора, я пам'ятаю все дуже яскраво.
Дякую, що поділилися. На цей момент треба звернути увагу, бо це схоже на симптом ПТСР (посттравматичного стресового розладу), який буває у людей після пережитих психотравм, зокрема, під час війни. Основний симптом - це як раз те, що події минулого "не відпускають" людину та переживаються знову і знову у формі флешбеків (спогадів про минуле, що відчуваються "живими"). Для діагностики цього розладу Вам треба буде відвідати лікаря-психіатра. А от для лікування треба досвідчений психотерапевт у галузях травма фокусована терапія або EMDR (ці два напрями спеціалізуються саме на подоланні психотравм, а який з них Вам ближче, Ви можете вирішити самі).
цитата:
. Я не хочу нікого образити чи знецінити, але чесно не можу сказати, чи допомогло мені якось. До того ж мої переживання виявились такі важкі, що не кожен витримає це слухати, навіть не кожен психолог(це мені сама психолог на останній групі сказала)
Ці переживання дуже природні для людини, яка пережила тяжкі травматичні події. Звідти витікає відчуття ізоляції та неможливості розділити свій досвід з іншими, бо інших людей він може шокувати чи вони просто можуть не зрозуміти Вас. Тут я би радила міняти фахівця на такого, який або яка має багаторічний досвід роботи саме з ПТСР та воєнним стресом, тому що це дуже специфічні теми, в яких не всі психологи кваліфіковані. Тобто, іншими словами, Вам потрібні психіатр та травма фокусований психотерапевт.
психолог онлайн
Оксана Юрьевна Селезнева
цитата:
В тому-то і справа, що кожен зі своїх причин. А причини, як бачимо, у всіх різні - хтось втратив віру в себе, а хтось її ніколи не мав. Через те ті люди вважали, що нічого змінити не можна. Водночас вони були живі, дихали, билось їхнє серце, руки і ноги були на місці, однак вони самі собі відмовляли у можливості змін на краще. Не поверненні того, що було, а можливості діяти заради НОВОГО, що цілком реальне, якщо діяти. Тобто вони ставили на СТОП своє власне життя(!)
Погоджуюсь з вами - поганого неможна відмінити чи заперечити. Якщо вже так, то чи не краще заради себе його просто визнати, прийняти...і піти далі?
цитата:
Відчувається, що ви відповідальна і порядна людина)
Менше з тим, чи не вважаєте ви, що заради користі інших вам варто переглянути обсяги своєї відповідальності? Можливо, краще дати іншим шанс навчитись більше турбуватись про себе?